Conflicte laboral

La vaga de transports afecta milers de ciutadans sense grans alteracions

Si no hi ha acord sobre la jubilació anticipada, hi ha convocats sis dies més d’aturades

Els serveis mínims a Catalunya només van tenir problemes a primera hora a Manresa i Mataró; el metro i els Ferrocarrils van veure incrementada la demanda en una mica més del 6%, i el trànsit va ser el de sempre.

La vaga de transports afecta milers de ciutadans sense grans alteracions
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Garfield odia els dilluns perquè són l’inici d’un nou cicle que serà idèntic a l’anterior. Però pot ser que sigui fins i tot pitjor, i això és precisament el que va passar ahir a Catalunya amb una jornada marcada per la pluja, però sobretot per la vaga en el transport, que va posar cap per avall la rutina de centenars de milers de ciutadans. Afegeixin-hi les obres de Rodalies a Tarragona i ja tenen la postal d’un paisatge incòmode. Una tempesta perfecta que, d’acord amb les xifres, no ho va ser tant i va derivar part del passatge cap al metro, en el cas de Barcelona; i un aturada que va tenir un seguiment, segons els sindicats, pròxim al 80%. La Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV), no obstant, rebaixa la xifra fins a un 20% de mitjana. Si res hi posa remei, si no hi ha acord sobre la jubilació anticipada que reclamen els representants dels treballadors, hi ha sis dies més de protesta convocats abans que acabi el 2024. I tres cauen en dilluns.

La vaga de transports afecta milers de ciutadans sense grans alteracions /

Els serveis mínims imposats pel Departament de Treball eren del 40% entre les 06.30 i les 09.30 hores i entre les 16.00 i les 20.00 hores. La resta del dia, tot al 20%. Segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), al matí va arribar a sortir el 50% de l’oferta habitual d’un dia sense mobilització sindical. Es va demostrar una vegada més que hi ha una cosa esperançadora en les vagues d’autobús: una reacció espontània dels usuaris, que a la paciència hi van afegir l’ordre i la deferència al crear una filera que permeti respectar l’ordre d’arribada. A primera hora, en un passeig per les principals artèries, abundaven els usuaris que no s’havien adonat de la vaga. Un percentatge reduït buscava alternatives per arribar al seu destí (feina o estudis, majoritàriament), però la majoria tirava de resignació i esperava l’arribada del bus.

Va passar a les parades més freqüentades, les de Gran Via per anar més enllà dels murs de la capital, la d’Espanya, on paren una vintena de línies, o les de la Meridiana per saltar cap al Vallès. Però també les de passeig de Gràcia o Catalunya, on al barceloní se li uneix el turista que no entén res, ni falta que fa. Tot això, fins al migdia, va generar un cert transvasament cap al metro, que va experimentar un creixement de la demanda del 6% respecte al dilluns de la setmana anterior. No va ser el cas de Rodalies: segons Renfe, els trens amb prou feines van notar que els cosins germans de l’asfalt circulaven a mig gas.

Ferrocarrils va experimentar un increment semblant al del metro. Les estacions de Terrassa van registrar un augment del nombre de viatgers del 6,6%, per un 4,1% més a Sabadell, un 34,6% més a Manresa i un 11% més a Igualada. El conjunt de la línia Barcelona-Vallès va guanyar un 5,2% d’usuaris, i la de Llobregat-Anoia, en global, va marcar un 6,9% per sobre del dilluns anterior.

Problemes puntuals

Notícies relacionades

Les xifres de Manresa s’expliquen per les incidències a primera hora, amb un piquet que no va permetre que sortissin els serveis mínims, cosa que va convertir en forçós el transvasament a l’oferta de FGC. A Mataró tampoc es va poder complir l’oferta prevista per l’empresa Casas. També es van registrar problemes puntuals, per concentracions de treballadors, a les terminals de Lleida, Girona i Tarragona, així com a les llançadores de Rodalies pel tall al túnel de Roda de Berà. Quant a les línies de bus que gestiona l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), les hores punta es van saldar amb circulacions d’entre el 40% i el 52% del servei habitual, mentre que en la resta de la jornada, amb un 20% previst, es va arribar al 35%.

Pel que fa al trànsit, si algú sospita que molts habituals del bus es van passar al vehicle privat, les estadístiques del Servei Català de Trànsit ho desmenteixen. En comparació amb el mateix dilluns de fa un any, les xifres estaven fins i tot per sota. Fins a les 13 hores, per l’entorn metropolità de Barcelona van circular un 1,3% menys de cotxes que el 2023.