L’AVE trigarà almenys tres setmanes a tornar a circular
Transports considera ja "desaparegudes" tres línies de Rodalies i l’A-7 ha d’esperar mesos per recuperar un pont
Les línies de ferrocarril valencianes i les carreteres de l’Estat a la província de València trigaran setmanes, o alguns mesos, a tornar a donar servei, segons va confirmar ahir el ministre de Transports, Óscar Puente. La mobilitat serà complicada tant a Rodalies com a la línia d’alta velocitat i a la circumval·lació de València. Puente va recordar que dimecres va avançar que "no hi hauria l’AVE en quatre dies". "Però –va afegir ahir– tampoc n’hi haurà en les pròximes tres setmanes, que és la durada mínima dels treballs de reposició que hem de realitzar si no ens trobem res més seriós".
El ministre va detallar que la línia València-Madrid té dos punts crítics: "El túnel de Xiva, amb 1,2 quilòmetres, que ha cedit completament tota la fonamentació al costat del túnel i 632 metres més a l’interior del túnel. I a això s’afegeix el túnel de Torrent, de tres quilòmetres, que està completament inundat".
A la zona zero
El servei ferroviari de Rodalies també trigarà setmanes a recuperar-se. El tram entre València i Silla, afectat pel desbordament de la rambla del Poio, es considera "zona zero" del desastre igual com la línia C3 d’Utiel a València i la connexió entre Silla i Algemesí. "De cinc línies de Rodalies, la C1 (Gandia), la C2 (Xàtiva) i la C3 (Utiel) estan desaparegudes, no hi comptem a curt termini. Un total de 90 quilòmetres de ferrocarril estan en zona zero, 45 quilòmetres completament destrossats i 25 quilòmetres més de la C2 afectats també", va enumerar Puente. "Trigaran molt temps a reposar-se. La C1 i la C2 tenen afecció menor, veurem quant temps".
En total hi ha 80 quilòmetres de carreteres afectats per la dana, amb nombrosos vehicles i camions encara amuntegats a la carreteres que es retiren a poc a poc. L’A-7 ha quedat impracticable pel col·lapse d’un viaducte just abans de l’encreuament amb l’A-3, al terme de Quart de Poblet. Un punt molt crític, com va recordar Puente, perquè la circumval·lació la utilitzen fins a 100.000 vehicles al dia. La reposició d’aquest viaducte col·lapsat "comportarà mesos". Carreteres ja treballa en una solució per instal·lar "calaixos en paral·lel" al traçat afectat "per on només es podrà circular a 40 per hora, però es trigarà algunes setmanes".
Notícies relacionadesMentre es repara aquest tram també s’adoptaran actuacions provisionals per desviar el trànsit per la V-30 i la V-31, vies per les quals es podrà circular "en circumstàncies restringides a baixa velocitat". Puente també va explicar que es va arribar a plantejar "la CV-36 com a alternativa, però té cinc ponts i tots cinc han col·lapsat". Aquesta carretera és competència autonòmica, però la Generalitat Valenciana no ha facilitat dades sobre l’afecció a les autovies que gestiona. El ministre també va assenyalar que a l’A-3 al seu pas per Requena i Utiel hi ha danys, "menys però també són enormes".
Respecte a les infraestructures autonòmiques, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), que depèn de la Conselleria d’Infraestructures, va informar ahir que la xarxa de Metrovalència seguirà "sense servei durant els pròxims dies".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim