Les pluges van deixar Rodalies fora de servei durant set hores
La direcció de Renfe va optar per aturar tots els trens després de consultar el Govern i rebre les alertes de Protecció Civil
Des de principis de segle, la decisió de parar el transport ferroviari només s’ha pres en dues ocasions més
Ahir, el dia va començar amb les línies de Tarragona ranques, pagant encara les conseqüències del temporal dels dies anteriors. A primera hora es dictaminava el cessament del servei de les línies R2 sud i R4. I a les 10.40 hores arribava la notificació que totes les línies de Rodalies de Catalunya quedaven aturades a conseqüència d’una meteorologia tan crua com imprevisible que durant tota la jornada va afectar el país de sud a nord. Els trens que havien de sortir ja no ho van fer i els que eren en trànsit arribaven a destí i apagaven les màquines fins a nou avís. La decisió es va prendre des de la direcció de Renfe a Catalunya, en coordinació amb el Departament de Territori. Sense marge de dubtes: primer, i més encara amb la recent tragèdia de l’àrea metropolitana de València en la memòria, la seguretat dels viatgers.
La mesura va deixar desenes de milers d’usuaris sense alternativa de transport, ja que era materialment impossible muntar un dispositiu per carretera, i tampoc aquest mitjà, el dels autocars, era segur davant aquest inclement temps. Els afectats es dividien entre el malestar i la resignació. Tot això passava mentre als telèfons sonava l’alarma de Protecció Civil, que alertava de "pluges continuades i torrencials al Garraf i el Barcelonès". Aquest missatge arribava a les 10.29 hores, deu minuts abans que el director de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, després de consultar amb la direcció de Madrid i amb el Govern, prengués la difícil decisió d’aturar tot el ferrocarril de curta i mitjana distància.
L’alta velocitat no va trigar a seguir el mateix camí, i a les 12 del migdia també es va optar, juntament amb Adif, el gestor ferroviari, i la resta d’operadors (Iryo i Ouigo), per aturar els trens bala amb destí a Madrid. Potser per tractar-se d’unes vies més i millor protegides l’afectació va ser menor, ja que a les 14.00 hores ja tornaven a circular sense problema.
No va ser el cas de Rodalies. A les 15.00 hores es va començar a comprovar l’estat de tota la infraestructura ferroviària. Quilòmetre a quilòmetre. Un treball que es realitza gràcies a les denominades exploradores, les locomotores que, amb tècnics a bord, s’encarreguen de testar tot el recorregut. Una vegada revisades totes les línies, a les 17.15 hores es va començar a donar servei en les línies R1, R2 sud i R4. Les va seguir una hora després l’R3, mentre que la resta necessitaran unes hores més per tornar a la normalitat.
No és habitual que Renfe prengui aquesta decisió. De fet, des de principi de segle només ha passat en tres ocasions. En dues d’elles, el 21 de maig del 2015 i el 9 de setembre del 2022, es va produir una avaria en el Control de Trànsit Centralitzat (CTC), el cervell des del qual es governa tota la circulació ferroviària. Si fa nou anys hi va haver una caiguda del sistema que ho va posar tot potes enlaire, el 2022 va ser una actualització fallida del software el que va deixar els trens incomunicats. El 2009, no obstant, sí que hi va tenir molt a veure la meteorologia. I també va haver-hi una tragèdia.
Notícies relacionadesGrans ràfegues de vent
Va passar el 24 de gener d’aquell any. Un terrible temporal de vent que va afectar tot Catalunya va segar la vida de set persones. Quatre eren nens de Sant Boi a qui els va caure a sobre el sostre del pavelló esportiu en què es trobaven. Les ràfegues de vent van superar en molts municipis els 170 quilòmetres. Tant Rodalies com Ferrocarrils (en aquesta ocasió, FGC va optar per adaptar el servei) van veure alterat el seu funcionament fins a la tarda, quan el temporal va amainar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Aquest dilluns Protecció Civil posa en alerta els residents del Barcelonès, Garraf, Baix Llobregat, Maresme i Vallès davant el risc de pluges torrencials
- Productes de primera necessitat Consulta els punts de recollida de Barcelona i l'Àrea Metropolitana per enviar ajuda a València
- Els efectes del temporal La policia no troba cadàvers després d’inspeccionar el pàrquing de Bonaire
- Els efectes del temporal Més de 220 escoles i 50 residències catalanes són en zones inundables
- Les fuetades de la dana deixen pluges torrencials a Catalunya