La tromba a l’aeroport del Prat nega les pistes, la T1 i el pàrquing

Les pluges, que van arribar a 150 litres per metre quadrat en només quatre hores, van causar la cancel·lació de 153 vols i la desviació de 18

La tromba a l’aeroport del Prat  nega les pistes, la T1 i el pàrquing
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La intensitat del temporal registrat ahir a primera hora a l’aeroport de Barcelona va obligar a modificar l’operativa de la infraestructura i va provocar la cancel·lació de 153 vols i la desviació de 18 més durant tota la jornada, segons fonts d’Aena. L’aeroport va constituir el seu comitè de crisi per realitzar el seguiment de la situació. En total, estaven previstes 945 operacions durant el dia. Aena, en qualsevol cas, va afirmar que els danys materials a l’aeròdrom barceloní "no van ser significatius".

Aspecte de les pistes de l’aeroport del Prat, ahir al matí. | ACN /

La dana va deixar 150 litres per metre quadrat en unes quatre hores, la xifra més alta registrada ahir a Catalunya, segons les dades pluviomètriques. Entre les set i les onze del matí, aproximadament, la pluja torrencial va obligar els controladors a alentir les operacions d’enlairament i aterratge perquè l’aigua afectava les pistes. A aquesta situació es va afegir que 18 vols, veient les complicacions a terra, van ser desviats a altres aeroports pròxims com Alacant, Palma, Girona, Reus i València, entre d’altres. La visibilitat des de la torre de control també era escassa, tal com es podia apreciar en el compte de X de @controladores.

Embornals que no empassen

Mentre passava això, a més, a l’interior de la terminal T1 veia com apareixien les filtracions pel sostre i les inundacions, que van obligar els passatgers a arrossegar les seves maletes i desplaçar-se amb l’aigua a l’altura dels turmells, com mostraven nombrosos vídeos a les xarxes socials. La gran quantitat d’aigua que queia durant aquelles hores del matí va provocar que els embornals de pluja no donessin l’abast i que aquesta caigués a les plantes inferiors.

A diverses zones de la terminal 1 també es van produir filtracions a través dels exutoris del sostre (un dispositiu que permet la ventilació quan és necessari), que tenint en compte la quantitat d’aigua que queia van ser bastant abundants.

A l’exterior de l’edifici, a la zona de l’aparcament, també es van produir afectacions per la gran acumulació d’aigua. Des del gestor aeroportuari van assegurar que eren complicacions de poca entitat, sense danys materials que comportessin reparacions o costos elevats.

En el camp de vol, no obstant, hi va haver moments en què la quantitat d’aigua era considerable, tenint en compte que es tracta d’una zona inundable. Aena va insistir que les pistes d’enlairament i aterratge no es van negar, sinó que la pluja es va aplegar als carrils de rodatge que condueixen fins a les pistes, que són vies redundants i que, en el cas de no poder circular per unes, sempre hi ha altres alternatives.

Notícies relacionades

Retards "considerables"

Tota l’operativa a l’aeròdrom barceloní va quedar afectada per la forta tempesta, que va ocasionar també retards "considerables", segons Aena, ja que els controladors van haver d’espaiar la sortida i aterratge dels vols per motius de seguretat. Centenars de viatgers afectats per les cancel·lacions es van concentrar davant els taulells a l’espera d’una alternativa per seguir els seus viatges. Vueling va oferir vols alternatius o reemborsaments als passatgers afectats i va autoritzar les despeses d’hotel i menjar, segons van explicar fonts de l’aerolínia a Europa Press.