Trànsit desplegarà 25 carros-radars per controlar la velocitat

La parte trasera del carro-radar, donde está la cámara

La parte trasera del carro-radar, donde está la cámara / Trànsit

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els radars fixos de velocitat han arribat al final de la seva vida útil a Catalunya. Però que ningú es faci il·lusions: el Servei Català de Trànsit no té intenció de retirar-los. El que sí que es farà és donar forma a una estratègia més dinàmica i canviant. També existeixen els de tram i els mòbils, que tant poden estar dins d’un vehicle dels Mossos, amb un trípode en una cantonada de l’autopista, en un helicòpter o dins d’una caixa vermella. Ara s’hi ha unit una nova modalitat que respon a aquesta voluntat d’estar més i millor a tot arreu: els carro-radars. Es tracta d’un remolc que s’instal·la durant dies en un punt de la xarxa viària on s’ha detectat un problema de seguretat viària.

Es van presentar el 2023 amb la intenció de realitzar una prova pilot al llarg del 2024. Trànsit ja disposa de quatre d’aquestes màquines, tot i que només s’ha pogut emprovar una unitat després que al setembre s’obtingués el plàcet de totes les adminitraciones implicades. El problema, detalla Ramon Lamiel, director de Trànsit, és "la matriculació del remolc", tràmit burocràtic que estan acabant de polir per poder desplegar no només els altres tres, sinó els 25 en total que preveu el pla de seguretat viària 2024-2026. "Tenim una sinistralitat molt dispersa", resumeix Lamiel. No només s’han començat a descartar els radars clàssics, sinó que la idea és col·locar-los de manera més estratègica, en punts, que poden ser canviants, en els quals es detecti un repunt de la sinistralitat. La idea és que els carro-radars es quedin durant setmanes en un mateix punt. En les reunions dels dilluns amb els Mossos d’Esquadra, sosté Lamiel, es podrà anar decidint si es mantenen o si hi ha un nou destí que requereix la seva presència per aturar una sinistralitat sobrevinguda. Llocs no els faltaran: el director de Trànsit assenyala que ja tenen una llista de 150 llocs en els quals podrien passar un temps de manera segura.