La IA i el turisme
Probablement estem davant d’una segona revolució industrial, amb tecnologies digitals centrades en tasques repetitives i previsibles
El turismo silver se dispara en Barcelona /
Durant les últimes dècades, l’automatització i la robotització han redefinit el sector serveis (banca automàtica, robotització de les operacions quirúrgiques, conducció autònoma de trens i avions, comerç electrònic, aplicacions d’aprenentatge d’idiomes...), i també han arribat a irrompre en el turisme.
Els avenços tecnològics han permès integrar processos automàtics en la gestió d’equipatges, recepcions d’hotels, serveis de restauració i transport, i han transformat profundament l’experiència dels visitants i els models operatius de les empreses.
El 2014, l’Hotel Aloft a Califòrnia va introduir Botlr, un robot capaç de fer tasques senzilles com transportar articles a les habitacions. Tanmateix, la robotització a gran escala encara enfronta limitacions tecnològiques i d’acceptació per part dels usuaris. Per aquesta raó, els androides de l’Hotel Henn al Japó, que van generar un gran impacte internacional, han sigut retirats. Molts clients perceben els robots més com una curiositat que com un recurs útil, especialment en situacions imprevistes que requereixen respostes complexes. Per contra, l’automatització de tasques repetitives, com el check-in o el check-out, ha sigut implementada amb èxit en cadenes hoteleres com Accor i Marriott. Utilitzant terminals automàtics i xatbots basats en intel·ligència artificial (IA), aquestes empreses han reduït costos i agilitzat processos.
Els aeroports han liderat la integració de tecnologia en la logística. Sistemes com el de gestió d’equipatges de Changi, a Singapur, poden processar 20.000 maletes diàries de manera completament automàtica, utilitzant sensors avançats i reconeixement d’imatges. A més, les aerolínies han eliminat gran part de les interaccions humanes en processos com la facturació i la modificació de reserves, ja que han apostat per terminals digitals i aplicacions mòbils.
La restauració també ha experimentat canvis dràstics, especialment en establiments de menjar ràpid. La utilització de codis QR, terminals de comanda i sistemes de pagament automàtic s’ha accelerat des de la pandèmia de la covid-19, i s’ha eliminat la necessitat d’interaccions humanes en tasques rutinàries. No obstant, els restaurants d’alta gamma encara depenen de les relacions personals per oferir experiències úniques.
Notícies relacionadesL’automatització podria substituir llocs de treball de baix valor afegit en el turisme, però també generarà noves demandes de tecnologies més avançades i especialitzades. Aquest procés varia segons el subsector i les necessitats dels visitants. Per exemple, mentre que el transport aeri avança cap a la completa automatització, els hotels mantenen personal en serveis que impliquen una alta interacció amb els clients.
Probablement estem davant d’una segona revolució industrial, amb tecnologies digitals centrades en tasques repetitives i previsibles. Això no només transforma les operacions turístiques, sinó que altera la naturalesa mateixa de l’experiència del viatger. El futur del turisme sembla orientar-se cap a un equilibri entre automatització i personalització, on la tecnologia incrementarà l’eficiència sense perdre el component humà essencial en aquest sector.