De Taylor Swift a la Sagrada Família

Smart Steps, de Telefónica Tech, analitza dades de mobilitat per obtenir patrons i tendències en esdeveniments multitudinaris com el Mobile de Barcelona, concerts o fluxos turístics.

2
Es llegeix en minuts
Concert de Taylor Swift, el maig passat, al Santiago Bernabéu.

Concert de Taylor Swift, el maig passat, al Santiago Bernabéu.

La intel·ligència artificial (IA) i l’anàlisi avançada de dades (big data) són tecnologies amb què es pot gestionar l’ingent volum de moviments que suposa el turisme, que a Espanya està tornant a batre rècords. Una d’aquestes aplicacions de la digitalització és Smart Steps, una plataforma d’anàlisi de mobilitat de multituds desenvolupada per Telefónica Tech, la divisió tecnològica de l’operadora.

Mitjançant les noves tecnologies, aquest instrument processa dades anonimitzades, categoritzades, extrapolades i agregades de milions de línies mòbils. Tot això proporciona "una informació valuosa sobre el comportament de multituds, cosa que ajuda tant les administracions públiques com les empreses privades a prendre decisions més informades", segons la companyia. Les dades són anonimitzades per protegir la privacitat dels usuaris.

Telefónica Tech va utilitzar aquest instrument durant quatre mesos l’estiu passat, de juny a setembre. En aquell període hi va haver un total de 62 milions de desplaçaments de turistes nacionals, amb un augment del 5% al juny i del 5,4% el setembre en comparació amb l’any anterior, cosa que suggereix un allargament de la temporada alta.

Els principals emissors de turistes estrangers van ser el Regne Unit, Alemanya i França, mentre que destinacions com les Balears i Alacant van ser les més visitades. D’altra banda, el turisme emissor espanyol va créixer un 3%, en el qual destaquen Portugal i França com les destinacions preferides. Les províncies més visitades durant l’estiu passat van ser Alacant, Cadis, Madrid, Màlaga, Cantàbria, València, Tarragona i Barcelona. Les que van tenir més sortides de turistes van ser Madrid, Barcelona i Sevilla. Aquestes dades proporcionen una anàlisi de la mobilitat eficient i "una valuosa informació per al sector turístic, ja que facilita la planificació estratègica i fomenta un turisme més sostenible".

Un altre banc de proves de Smart Steps va ser la passada edició del Mobile World Congress (MWC) a Barcelona. L’eina va permetre identificar tendències en la mobilitat entre els visitants, com les zones més freqüentades, els mitjans de transport més utilitzats, els temps d’estada i les oportunitats de millora per a la gestió de la mobilitat urbana.

L’‘efecte Taylor Swift’

Notícies relacionades

Una cosa semblant es va fer mitjançant una anàlisi de mobilitat dels concerts de Taylor Swift a Madrid els dies 29 i 30 de maig. Amb el tractament de les dades es va observar que hi havia una presència destacada de nord-americans, que representaven aproximadament el 35% dels assistents internacionals dels dos concerts que van tenir lloc al Bernabéu. Un 39% dels assistents d’altres províncies es van desplaçar des de Barcelona i va augmentar la presència de gent jove d’entre 18 i 29 anys als concerts, que van representar un 11% del total.

L’eina, aplicada al turisme, permet no només facilitar la gestió en esdeveniments multitudinaris, sinó que també es pot fer servir perquè les autoritats monitoritzin els moviments dels visitants per identificar, per exemple, les zones d’alta congestió. Així mateix, Smart Steps ajuda les ciutats a gestionar millor els recursos reduint l’impacte ambiental i permet desenvolupar aplicacions mòbils que proporcionen informació personalitzada i recomanacions basades en les preferències i comportaments d’altres grups de visitants.

Temes:

Barcelona