Els patinets surten de la ciutat

La llei prohibeix als patinets elèctrics circular fora de les vies urbanes, però cada vegada és més comú que ho facin. En dos anys s’han incrementat un 73% les denúncies per incomplir la normativa. Trànsit estudia impulsar una "formació específica" per a usuaris de patinets i aposta per reforçar els controls policials.

Els patinets surten de la ciutat
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

La normativa actual estableix que els vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics, tenen prohibit circular per vies interurbanes com ara travessies, carreteres, autopistes o autovies. Els infractors poden ser multats amb 200 euros. D’aquesta manera es vol evitar el risc que suposa anar per una via més transitada en la qual es permeten velocitats superiors. No obstant, la problemàtica és una realitat en aquelles localitats separades per vies interurbanes, que semblen un carrer més del teixit urbà. L’escena és habitual en municipis més petits, on és freqüent veure usuaris circulant d’un poble a un altre al volant d’un d’aquests vehicles.

Aquest més ús en vies prohibides ha provocat tant un augment de les multes com dels accidents. Segons dades del Servei Català de Trànsit, el 2021 es van iniciar 281 expedients de sanció contra conductors de vehicles de mobilitat personal, com els patinets, en vies interurbanes. El 2022 en van ser 463 i el 2023, 488. Aquesta última xifra suposa un augment del 73% respecte a la registrada dos anys abans. I en el que va del 2024, els expedients oberts són 327.

Respecte a ferits greus per accidents amb patinet elèctric, tant a la ciutat com a la via interurbana, el 2022 en van ser 19 mentre que el 2023 en van ser 60 i en el que portem del 2024 en són 62. A més, aquest any hi ha hagut tres víctimes mortals, una de les quals, a l’N-II a Mataró, al col·lidir amb una moto, fa tot just unes setmanes.

Perfil de la sinistralitat

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, remarca que aquests vehicles "han irromput en la mobilitat d’una manera important", tant a la ciutat com a fora, i adverteix que són el mitjà de transport que utilitzen treballadors o estudiants que no tenen cap "altre mitjà per desplaçar-se, ja sigui per falta de carnet o per no poder utilitzar el transport públic". Lamiel apressa els usuaris dels patinets elèctrics a ser conscients dels riscos que hi ha, ja que aquests vehicles poden arribar als 25 km/h de velocitat –o fins i tot més si estan trucats– i "comparteixen espai amb altres vehicles i vianants".

En l’àmbit urbà, en el 45% dels accidents greus que tenen els conductors de patinet elèctric està implicat un turisme; un 31% són sinistres amb patinets sols i un 10% impliquen patinets i vianants. En tres anys, s’han registrat 2.500 accidents de patinets en les vies urbanes i interurbanes catalanes, principalment en municipis. El perfil majoritari de la persona accidentada és el d’un home (64% dels casos) jove, d’entre 15 i 24 anys (33%). Un 18% de les víctimes amb aquest vehicle té entre 25 i 34 anys; un 14% té entre 35 i 44 anys i un 9% té entre 45 i 54 anys.

¿Què està fent Trànsit al respecte? Doncs a l’octubre va posar en marxa la web interactiva Una volta al patinet en què repassa la normativa i dona consells de seguretat. A més ha reforçat l’educació viària a les escoles, i hi ha incorporant el maneig de patinets. I ja més sobre el terreny, s’està plantejant fer una "formació específica" per a usuaris de patinets similar a la que reben els que aspiren a conduir un cotxe o una moto. Així mateix, també aposta per reforçar "de manera contundent" els controls policials en vies interurbanes. Amb Mossos d’Esquadra i policies locals ja es fan campanyes específiques perquè els conductors d’aquests vehicles respectin les normes de circulació. Cada any se’n fan un parell, però Trànsit no descarta incrementar-les davant l’augment de patinets.

En l’àmbit municipal estan assessorant els ajuntaments en plans de seguretat viària i faciliten subvencions de cara a fer intervencions com ara segregar carrils per a bicicletes o patinets o posar més senyalització específica. En concret, ofereixen ajudes d’uns 150.000 euros per a aquestes actuacions.

Unificar la normativa

Actualment, cada municipi estableix a través d’ordenances la normativa per circular amb patinet. Aquest mes, per exemple, Barcelona portarà al ple una ordenança que prohibirà circular en patinet per la vorera i en bicicleta per una via per als vianants tret de si es va amb menors i obligarà a portar casc.

Notícies relacionades

Pot passar que aquestes ordenances siguin diferents d’una localitat a l’altra. En els pròxims mesos s’ha d’aprovar un reial decret de Trànsit que unifiqui criteris, com l’edat a partir de la qual es pot conduir un patinet, per on circular a la via urbana (a interurbana continua prohibit), si han de portar casc o tenir assegurança, entre d’altres.

Fins que el reial decret no arribi, el director general de Policies Locals de Catalunya del Departament d’Interior, Daniel Limones, recorda que les ordenances municipals "són les que estan regulant gairebé tota la problemàtica que generen els patinets".

Temes:

Barcelona