La "falsa seguretat" dels conductors
Els metges alerten que les caigudes amb el patinet elèctric poden comportar danys neurològics greus. Des de començament d’any fins ara han ingressat deu pacients a l’Institut Guttmann amb dany cerebral adquirit o lesió medul·lar després de tenir accidents amb aquests vehicles.
Un conductor amb casc. | MARC ASENSIO CUPLÉS
"Malgrat que la velocitat és més reduïda que amb altres vehicles, un cop al cap pot tenir seqüeles neurològiques molt severes encara que la persona no vagi gaire de pressa en el moment de l’impacte". D’aquesta manera la doctora Eulàlia Bertran, metge rehabilitadora de l’Institut Guttmann, ha volgut alertar del risc de "falsa seguretat" que poden proporcionar els patinets elèctrics per als usuaris. Per això ha recomanat sempre l’ús de casc, si bé no és obligatori en tots els municipis. "El més recomanable és que actuïn com si el casc fos obligatori i l’utilitzin sempre, encara que sigui en trajectes curts", ha remarcat.
Des de començament d’any fins ara, l’Institut Guttmann –Hospital de Neurorehabilitació– ha atès 10 pacients amb lesions neurològiques severes, com ara dany cerebral i lesió medul·lar, a causa d’accidents amb patinet elèctric. Una xifra que ha crescut en els últims anys. L’Institut Guttmann comptabilitza els ingressos per accident de patinet des del 2022. Aquell any es va atendre un pacient, mentre que el 2023 n’hi va haver set i aquest any ja s’ha arribat a deu. Tots són a neurorehabilitació, on només ingressa la gent amb lesions neurològiques severes.
Per això, l’Institut Guttmann insisteix en la precaució a l’hora de conduir aquests vehicles. Els seus usuaris han de respectar les normes de conducció vigents, com per exemple anar a la velocitat adequada i no fer servir ni el mòbil ni els auriculars. "El xassís d’un patinet és la persona que el condueix, de manera que en qualsevol caiguda l’impacte el rep directament el cos. Hem tingut pacients amb una lesió medul·lar després de caure ells sols o també pacients que no van tenir temps d’esquivar un forat al paviment", destaca la doctora Bertran.
El centre organitza unes jornades específiques amb l’objectiu de conscienciar sobre la prevenció. L’última va ser el 14 de novembre, amb el títol Parlem de convivència: els patinets elèctrics i la nova mobilitat urbana. En aquesta jornada hi van participar representants del Servei Català de Trànsit i de diverses policies locals catalanes que van parlar sobre la importància de conscienciar l’usuari.
‘Game over’ als sinistres
Notícies relacionadesL’ús cada vegada més estès dels patinets elèctrics dins de la mobilitat urbana, perquè representen un estalvi de temps i perquè són una alternativa econòmica per desplaçar-se, fa que també creixin el nombre de sinistres. Alguns models de patinet poden superar els 25 km/h, cosa que genera un risc per al mateix conductor i la resta d’usuaris de la via. Un estudi del RACC de l’octubre assenyala que un 4% dels desplaçaments que es fan a Barcelona actualment són en bicicleta o vehicle de mobilitat personal, amb una mitjana de 2,5 viatges diaris .
L’Institut Guttmann, juntament amb el Servei Català de Trànsit, també té el programa Game over, per a la prevenció d’accidents de trànsit, amb xerrades de sensibilització a alumnes d’instituts públics i privats catalans d’entre 15 i 18 anys per part d’expacients de l’Institut Guttmann que van patir un sinistre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Govern i Generalitat celebren el "renaixement" d’Ebro a Barcelona
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Milers de persones exigeixen a Barcelona un "lloguer just"
- Estopa: "Patim una mica la síndrome de l’impostor, però, és clar, és un honor"
- La pressió d’Israel i la tornada de Trump empenyen l’Iran cap a la bomba nuclear