Els professors alerten de la falta de preparació per a les noves PAU

Els instituts reorienten les classes de segon de batxillerat per adaptar-se a la selectivitat competencial, els detalls de la qual es van conèixer fa poc.

Els professors alerten de la falta de preparació per a les noves PAU

Els professors alerten de la falta de preparació per a les noves PAU

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A l’estrès i els nervis tan característics de qualsevol segon de batxillerat, curs decisiu per preparar-se per a un examen en què tots els estudiants senten que s’hi juguen molt, aquest any s’hi afegeix la incertesa davant la nova selectivitat competencial, que els alumnes que aquest curs acaben l’institut tindran la sort d’estrenar el juny vinent. L’11 d’octubre passat els joves ja van expressar el seu malestar amb una vaga i una protesta al carrer en les quals van exhibir lemes com "PAU 2025, només sé que no sé res", fent referència a uns models d’examen que, en aquell moment, quan portaven ja un mes de curs, encara no havien vist.

Fa tot just uns dies la Conselleria de Recerca i Universitats va penjar a la seva web models d’examen de totes les assignatures. Un model per assignatura, concretament, amb les correccions i criteris d’avaluació. Encarant la recta final del primer trimestre, el sentiment generalitzat en els instituts catalans és d’acceptació. "És el que hi ha; així que, en comptes de lamentar-nos, el que estem fent és intentar adaptar-nos; anar canviant una mica sobre la marxa, si no la metodologia, sí la manera d’avaluar", explica un professor de batxillerat d’un institut de Barcelona, que expressa una de les principals queixes: "Ens van dir al seu dia que penjarien diverses mostres i uns criteris de correcció clars i, en la major part dels casos, hi ha un sol examen de mostra i uns criteris massa genèrics que no resolen els dubtes concrets".

Notícies relacionades

D’aquesta manera, docents de diversos centres i matèries destaquen la gran activitat en els grups de Telegram de professors que s’han creat a partir de les reunions de les noves PAU. "Els docents compartim la nostra organització per facilitar la feina als companys, compartim les penes i les possibles solucions; però necessitaríem més mostres d’exàmens", reitera el mateix professor, que critica a la coordinadora de les proves PAU a Catalunya, Pilar Gómez, que digués en roda de premsa l’octubre [mentre els alumnes es manifestaven a Via Laietana] que no tenir diversos models de les noves PAU no havia de ser un problema perquè "les PAU se superen fent un bon batxillerat, no practicant un examen".

La crítica, no obstant, va més enllà i entronca amb la capacitat competencial de l’alumnat. "La filosofia de les noves PAU està molt bé, però l’alumnat actual no hi està preparat. No es tracta de tenir models per entrenar-se, sinó models perquè entenguin què és el que els demanaran, perquè probablement no l’entendran i no contestaran bé", prossegueix el professor.

Temes:

Barcelona