El Govern advoca per retallar la bonificació de la T-usual

El secretari de Mobilitat de la Generalitat diu que és "inassumible" la subvenció del 50% i aposta per destinar els diners públics, en temps de rècord de demanda, a la millora del servei.

El Govern advoca per retallar la bonificació de la T-usual
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Res feia preveure ahir que fins a dos alts càrrecs del Departament de Territori anessin a ser tan clars i contundents a l’hora d’assenyalar el camí de les noves tarifes del transport públic. Va passar al recinte modernista de Sant Pau, durant una jornada organitzada per la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV). Primer el secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal, i després la seva directora general, Susi López, van expressar el desig del Govern de no mantenir la bonificació del 50% que s’aplica en la T-usual. Uns diners, van afegir, que en temps d’altíssima demanda s’han de destinar a la millora del sistema, cosa que inclou, per exemple, ampliar la flota per oferir un servei de més qualitat.

Aquest diari ja us compartia dissabte passat el posicionament de la consellera de Territori, Sílvia Paneque: "¿Té sentit que les ajudes al transport siguin lineals? Hem de replantejar que la bonificació dels usuaris depengui del nivell d’ingressos". La responsable del ram ja deixava clar, com també en el passat va fer el ministre Óscar Puente, que el cafè per a tothom té les hores comptades. El mateix va expressar dies enrere Antonio Balmón, vicepresident executiu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va dir sense embuts que la gent ha de pagar pels serveis públics. El també alcalde de Cornellà va advocar, fins i tot, per un increment de la tarifa.

Molts milions

Notícies relacionades

Amb tot aquest panorama, Nadal va recórrer ahir a les dades per exposar una conclusió molt clara: "Des de la Conselleria ens agradaria que es mantinguessin les bonificacions, però no fins al 50%, perquè el cost és inassumible". Abans es va encarregar de desgranar aquesta factura, que en l’àmbit de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona és d’uns 2.300 milions d’euros anuals. De tot aquest dineral, va detallar, 222 milions corresponen a la subvenció que es va aplicant des del setembre del 2022. "Si poguéssim destinar la meitat [d’aquest import] al transport públic, imagineu la quantitat de coses que podríem fer".

Nadal no va esmentar expressament cap dels dos títols que encara estan a meitat de preu (T-jove i T-usual), però López sí que va donar una mica més de detall a l’assenyalar que la T-usual "no pot seguir al 50%". La responsable de Territori es va servir d’un Power Point en el qual es podia llegir, a l’apartat Millora del finançament: increment d’ingressos la següent sentència: "Modificació de les bonificacions: amb especial atenció a les característiques socioeconòmiques". Afirmació que va molt en sintonia amb el que Paneque ja va aportar el cap de setmana passat.