Les llacunes en l’etapa 0 a 3 anys, un llast per a l’aprenentatge

La consellera veu aquesta etapa "imprescindible per detectar els primers senyals d’alerta" i aposta per "avançar cap a la universalització de l’oferta i garantir la qualitat".

Vuelta al cole en la escuela Francesc Macià de Barcelona

Vuelta al cole en la escuela Francesc Macià de Barcelona / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El febrer del 2023, el Govern aprovava el decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil (0-6), que per primera vegada incloïa els dos cicles d’aquesta etapa (de 0 a 3 anys i de 3 a 6) i que establia el currículum competencial i incorpora la coeducació i l’educació afectivosexual. Amb l’aprovació d’aquest decret, es reconeixia el 0-3, situant-lo al mateix nivell que el 3-6, posant-lo sota el mateix paraigua i currículum, i culminava la introducció de la mirada competencial en totes les etapes, també en la preobligatòria, cap a la qual tots els experts apunten que cal mirar si es volen millorar, després, els resultats educatius.

Aquesta és una de les preocupacions de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), que fa molt temps que pensa cap a on ha d’anar el 0-6. Etapa que marca la resta de l’escolarització, però que és encara qüestionada i considerada en molts espais com una etapa només de cures, malgrat que juga un paper important, per exemple, en l’aprenentatge de la llengua oral, clau per, després, assentar la lectoescriptura.

Per a molts alumnes –i les seves famílies– el 0-3 és el seu primer contacte amb el català, llengua que després serà vehicular en la resta d’etapes educatives, i del domini de la qual dependran, en part, els seus resultats acadèmics, a més de la porta d’entrada als llibres com a objectes culturals, apunta Maria Marcos, presidenta de la FMRPC.

Importància de l’oralitat

"Hem de garantir que l’alumnat enriqueix el seu vocabulari i coneixements, que seran essencials per a la comprensió lectora", assenyalava a aquest diari el neurobiòleg Héctor Ruiz Martín.

En el debat sobre com millorar i assegurar la universalització de places en una etapa tan important en l’educació, apareixen qüestions que van de les ràtios als espais, dels horaris a la titularitat. La gestió de les escoles de 0-3 de titularitat pública depèn majoritàriament dels ajuntaments (amb els problemes de finançament que sol comportar), i la diferència a les instal·lacions entre les escoles infantils municipals i les privades és encara abismal, cosa que genera un important greuge en favor de les públiques, ja que en l’etapa 0-3 la majoria de la població apostaria per aquestes últimes, però l’oferta de places és encara insuficient.

L’any passat, l’Associació de Mestres Rosa Sensat va organitzar unes jornades de treball amb més de 400 professionals del 0-3 per proposar millores al decret, les conclusions del qual es troben sobre la taula de la consellera Esther Niubó, segons va reconèixer Mercè Andreu, directora general d’innovació, digitalització i currículum a les jornades Educar en l’etapa 0-6, organitzades per la FMRPC.

Niubó va excusar la seva presència en aquesta jornada, però hi va enviar dues directores generals –Andreu i la responsable de centres públics, Montserrat Duran–, així com un vídeo en el qual la mateixa consellera apuntava alguns reptes. Assenyalava que vol potenciar el 0-6, "imprescindible per detectar a temps els primers senyals d’alerta", i apuntava el seu compromís per "avançar cap a la universalització de l’oferta i la garantia de qualitat", ja que és una "etapa fonamental".

Desigualtat legal

Un dels temes latents és el malestar de les professionals del 0-3 per la desigualtat entre la llei que regula el primer cicle 0-3 i la del segon cicle 3-6, que "impacta directament en les criatures", remarquen. "Si volem parlar del valor educatiu del 0-3 i de qualitat, és urgent una revisió del decret. La baixada de ràtios a 20 en l’I-3 per millorar l’educació, deixa un buit, de nou, en el 0-3", comentava a les directores generals Eva Sargatal, secretària de la comissió executiva de Rosa Sensat, a les esmentades jornades.

Ara, la ràtio a I-2 és de 20 alumnes, pràcticament igual que a I-3 en alguns territoris (en zones menys poblades hi ha grups que no arriben a 20), tenir en compte que per a les professionals de l’I-2 els treballs de cures els ocupen gran part del temps.

Notícies relacionades

La directora general de centres públics responia que si abaixaven la ràtio a I-2 deixarien més nens fora, a la qual cosa Sargatal contestava que en les propostes de millora que van entregar a la conselleria parlaven precisament d’abaixar les ràtios mitjançant la codocència, introduint més educadores per grup, "per millorar les condicions de les criatures sense reduir el nombre de places".

Un altre tema sobre la taula per impulsar el 0-6 és "reclamar el reconeixement social i laboral dels professionals de l’etapa, i corregir la desigualtat de condicions laborals de les professionals del 0-3 respecte a altres etapes educatives, valora els professionals de l’etapa per la importància i transcendència de la seva tasca en comptes de fer-ho en funció de l’edat dels nens", remarca la presidenta de la FMRPC.