La fiscalia francesa acusa d’"homicidi involuntari" el conductor del bus
El ministeri públic vol determinar "les condicions d’organització del viatge i la causa de la pèrdua de control del vehicle". El xoc va causar dues morts.

L’autocar sinistrat diumenge, a Portè. | BOMBERS DEL PIRINEU ORIENTAL / EFE
Un cas d’"homicidi involuntari per incompliment deliberat d’un deure particular d’assistència o de seguretat". És el que investiga la Fiscalia de Marsella respecte a l’accident d’autocar de diumenge a Portè (Alta Cerdanya), que va causar dos morts i una trentena de ferits, la majoria veïns de l’Hospitalet d’origen colombià. Els 47 ocupants de l’autocar tornaven d’un dia de compres a Andorra quan, per causes que s’investiguen, el vehicle va impactar contra una paret lateral de la carretera RN-320. Segons alguns testimonis, entre ells la filla de l’organitzadora de l’excursió, a l’autocar li van fallar els frens.
La investigació judicial, que porta la Gendarmeria, apunta al conductor del vehicle i també a l’empresa de transports, Chavi Tours. Aquesta empresa va fer fallida a l’estiu i el seu administrador, i conductor del bus, anava per lliure. A més dels homicidis involuntaris, la fiscalia investiga el conductor per altres delictes com lesions o posar en perill de la vida de tercers. La fiscalia també va indicar que el seu objecte serà "determinar de manera segura la identitat del conjunt de les víctimes, les condicions d’organització d’aquest viatge i la causa de la pèrdua de control del vehicle que va originar l’accident". La investigació recau en la Fiscalia de Marsella perquè té competències interregionals en matèria d’accidents de trànsit i perquè així ho va decidir la de Perpinyà, que és la més pròxima al lloc del sinistre.
Els agents també estan pendents del resultat de les proves d’alcoholèmia que van fer al conductor després del sinistre.
ITV caducada
Aquest diari va avançar dimarts que l’autocar circulava amb la ITV caducada. El vehicle va passar aquesta inspecció per última vegada a finals del 2023, tot i que la normativa estableix que els vehicles de transport de viatgers han de passar obligatòriament la ITV cada sis mesos. La principal hipòtesi de l’accident té a veure amb una fallada als frens que hauria obligat el conductor a xocar contra una paret rocosa a la carretera RN-320, una via amb baixades pronunciats i revolts tancats que se sol utilitzar per evitar el peatge.
L’informe de la fiscalia recull que l’autocar portava 48 passatgers, malgrat que en un primer moment es va informar que n’hi anaven 47. D’aquests n’hi ha 33 que són colombians residents a l’àrea metropolitana de Barcelona. Les dues persones que van morir, Luisa Fernanda Escobar Castillo, de 24 anys, i Claudia Patricia Palacio Mejía, de 45, tenen aquesta nacionalitat. A més, el fiscal indica que encara hi ha "diversos ferits hospitalitzats a França i Espanya, entre ells el conductor, de nacionalitat espanyola", que té lesions greus. Set dels ferits hospitalitzats són colombians i també hi ha un equatorià i un marroquí.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Successos Detingut a França l’‘assassí en sèrie d’agricultors’: va fer un recorregut mortal de Tudela a Lleida en 40 dies
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- ANÀLISI El xat de seguretat dels homes de Trump filtrat revela una estratègia contra Europa
- La Volta viu a ritme de bonificació abans de la Molina