Receptes per millorar

Amb l’objectiu de situar Catalunya en la mitjana europea en matemàtiques, la Fundació Bofill planteja una bateria de mesures centrades en el suport als docents i a atendre la diversitat de nivells a l’aula.

Una nena fa deures a casa.  | JOSÉ LUIS ROCA

Una nena fa deures a casa. | JOSÉ LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Malgrat que els resultats, lluny de sorprendre, confirmen l’evidència que la cosa no va gens bé, les últimes proves internacionals TIMSS han tornat a fer saltar totes les alarmes. Davant aquesta situació, i amb l’objectiu que de cara al 2030 Catalunya hagi reduït l’alumnat amb nivell baix per sota del 30% per estar a la mitjana europea en matemàtiques, la Fundació Bofill va fer pública ahir una bateria de propostes de suport als docents i per abordar la diversitat de nivells entre els estudiants.

Programa de detecció primerenca.

La creació d’un programa de detecció primerenca de l’alumnat amb dificultats en tres moments clau: després de les proves diagnòstiques de quart de primària, en la transició a secundària, partint de la prova de competències de sisè, i després de les proves diagnòstiques de segon d’ESO. A partir de la identificació, es proposa oferir una tutorització individual o amb grups reduïts per a l’alumnat amb un nivell baix durant tot el primer any d’ESO.

Assessorament global.

Assessorament global per a noves pràctiques a l’aula. Introduir a les escoles i els instituts assessors que ajudin a analitzar els resultats de les proves de finals d’etapa i de diagnòstic per concretar accions de millora i acompanyar el professorat a l’hora de portar a terme canvis en les pràctiques docents.

Millorar la formació permanent.

Oferir un nou catàleg de formació permanent del Departament d’Educació orientada a cobrir les necessitats dels centres i del professorat. Les escoles i els instituts amb més marge de millora en l’adquisició de competències matemàtiques han de tenir una oferta que estigui ben ajustada a les necessitats del seu alumnat i del seu projecte educatiu, durant l’horari en el qual es troben al centre (sense fer classe) i amb un acompanyament pràctic. D’altra banda, també és necessari garantir prou formació individual per cobrir les principals necessitats detectades, tant a primària com a secundària (estratègies d’atenció a la diversitat de nivells a l’aula de matemàtiques, fonaments matemàtics, didàctica de les matemàtiques i avaluació).

Postgrau en didàctica de les matemàtiques.

Impulsar un postgrau en didàctica de les matemàtiques per a docents en actiu orientat a incrementar la bossa de docents capacitats en l’acompanyament, assessoria i mentoria de docents en actiu i centres. Aquests postgraus ja s’han començat a dissenyar i se n’ha garantit el desplegament, però és important l’increment del nombre de places durant els pròxims anys.

Notícies relacionades

Millorar la formació matemàtica en els graus de magisteri.

Un altre dels reptes plantejats a la bateria de propostes de la Fundació Bofill és enfortir la formació matemàtica dels futurs docents en els graus de magisteri. Algunes de les millores plantejades pels experts que han participat en l’elaboració de la bateria de mesures són: formació intensiva el primer any de carrera per aquell alumnat que no ha cursat matemàtiques en el batxillerat o el cicle formatiu de grau superior; assegurar 24 crèdits en didàctica de les matemàtiques en els plans d’estudi; matèries de matemàtiques en cada curs del grau o garantir que almenys un dels tres practicums aprofundeix en la pràctica docent de matemàtiques. Aquestes accions, prossegueixen els experts, haurien de conduir a la creació del perfil de mestre de matemàtiques.