Mobilitat urbana

L’ús de la bicicleta recula a Espanya i se situa a nivells precovid

L’enquesta de la Xarxa de Ciutats i Territoris per la Bicicleta atribueix la baixada en la utilització de les dues rodes, del 32,5% al 22,8%, al boom del patinet i a la bonificació del transport públic.

Un 61,1% dels enquestats creuen que el seu municipi és segur per a les dues rodes.

Una parada del Bicing en el Poblenou, en Barcelona.

Una parada del Bicing en el Poblenou, en Barcelona. / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els vasos comunicants de la mobilitat han parlat. De fet, ho fan des de l’inici dels temps, però la cosa s’ha tornada molt sinuosa des del començament de la pandèmia. La covid va disparar l’ús de la bicicleta a Espanya fins a nivells insòlits, però la tornada a la normalitat, sumada al boom del patinet elèctric i la bonificació de la tarifa del transport públic, ha fet baixar l’aposta per la mobilitat ciclista. El 2022, segons l’enquesta biennal de la Xarxa de Ciutats i Territoris per la Bicicleta (RedBici) presentada ahir a Madrid, un 32,5% dels entrevistats utilitzava la bici de manera habitual. Ara són un 22,8%, mentre que el 2019 era un 23,3%.

No deixa de ser gairebé un quart de la població, però aquest descens de 10 punts és massa acusat per fer veure que no ha passat res. La confirmació del transvasament cap al transport públic s’intueix en altres racons de l’enquesta feta a 4.000 persones. Al preguntar sobre els motius de no utilitzar la bicicleta, el 43,7% dels entrevistats entre 14 i 24 anys asseguren que prefereixen altres mitjans de transport. Aquest percentatge baixa al 20,7% entre 25 i 39 anys i al 17% de 40 a 54 anys. Els joves tenen un 50% de bonificació en la T-jove en el cas de Catalunya.

Cal veure quina decisió pren el Govern de Pedro Sánchez sobre les bonificacions del metro, el bus, el tramvia o el tren, però tot indica que les ajudes als joves sí que es mantindran, mentre que per a la resta la rebaixa anirà en funció de la renda de cadascú. La tarifació social de tota la vida. El secretari general de Mobilitat Sostenible del Ministeri de Transports, Álvaro Fernández Heredia, present en l’acte de presentació del sondeig de RedBici, va desvincular la davallada de la bici del preu del transport públic: "La tarifa no influeix en l’elecció modal del viatge". Però és una dada objectiva que els rècords de validacions coincideixen amb el període d’ajudes iniciat el setembre del 2022.

Una altra dada: el 15,2% dels enquestats asseguren que tenen a casa un patinet elèctric, una dada que escala fins al 30% en el cas dels estrangers. Les ciutats on hi ha més gent que afirma que té un o més patinets són València, Sevilla, Múrcia i Màlaga. Un de cada cinc residents entrevistats d’aquestes quatre ciutats en té algun. És la primera vegada que s’afegeix aquesta pregunta al baròmetre de RedBici, però ja s’havia preguntat abans sobre el fet de tenir una bici a casa: el 2022 eren el 77,7% i ara són 73,5%.

La bici cau respecte a la pandèmia també pel teletreball i potser pel fet que anar en bici per les ciutats quan encara quedaven restriccions era més amable que ara, quan la mobilitat ha tornat a la crua realitat. Però l’arbre no hauria de tapar un bosc que, en general, és ple de bones notícies. N’hi ha prou d’observar els resultats del primer baròmetre del 2008. Llavors els ciclistes habituals només eren un 12,7%, 10 punts menys que el 2024. No ha variat tant, però, la xifra de ciutadans que no fan servir la bici: 58,7% el 2008 i 51,8% ara.

Coses bones

Notícies relacionades

També és positiu que siguin molts més que abans els enquestats que associen la bicicleta amb la mobilitat i no únicament amb l’oci. Fa 15 anys eren el 18,2%; ara són el 33,8%, més que el 2022 (32,6%). De la mateixa manera, ha crescut la sensació de seguretat, amb un 61,1% d’entrevistats que consideren que el seu municipi és segur per anar en bici.

Com a conclusió, Antonio Poveda, president de RedBici, va celebrar ahir que el creixement de la infraestructura ciclista al carrer hagi derivat en un augment de l’ús de la bicicleta: "Una urbs on s’utilitza la bicicleta transmet una manera de ser: compromís, responsabilitat, modernitat i futur".