COL·LECTIUS VULNERABLES

Pla del Govern per reduir un 30% l’espera de la dependència

Drets Socials posa en marxa un pla dotat amb 2,3 milions que permetrà automatitzar procediments burocràtics i contractar 50 professionals.

El 80% de les sol·licituds són analògiques i es passen al sistema manualment 

Pla del Govern per reduir un 30% l’espera de la dependència
2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gairebé 200.000 persones estan en llista d’espera de valoració de graus de dependència o d’ajudes per a la discapacitat a Catalunya. De mitjana, han d’esperar un any fins que es resol el seu cas. "Hem de tenir un sistema de protecció social àgil i amb estructura digital del segle XXI; hem de ser més àgils, simplificar tràmits i donar més serveis", va assegurar ahir la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez Bravo, a la presentació d’un pla per reduir les llistes d’espera que compta amb una inversió de 2,3 milions d’euros. Si es manté el ritme de sol·licituds actual, el Govern preveu que en un any la demora es reduirà el 30%. És a dir, que els afectats no esperaran més de nou mesos per accedir al dret de percebre aquestes ajudes.

De mitjana, les 57.615 persones que esperen una valoració per a un grau de dependència a Catalunya solen trigar 326 dies a obtenir-la. Però el problema és encara més greu respecte a les 133.865 persones amb discapacitat, que han d’esperar 360 dies perquè se’ls reconeguin que presenten un 33% o més de discapacitat. Una part important d’aquestes demores es registra en les valoracions, competència exclusiva de la Generalitat. En el cas de la dependència, recau sobre diversos consorcis sanitaris i socials externalitzats que exploren els usuaris, i sobre un centenar de serveis socials municipals o comarcals. En el cas de la discapacitat, és responsabilitat d’aquests consorcis i de nou tribunals de valoració.

El 80% d’aquestes sol·licituds són analògiques, en paper, i el 20% restant es fa a través d’una plataforma que no es troba integrada als programes informàtics de la conselleria. "Això significa que cal traslladar-les d’una en una al sistema, i després s’han de fer arribar els expedients als diferents operadors que no estan interconnectats. La probabilitat d’errors es van acumulant i això retarda molt el procés en un sistema anacrònic que no està adaptat a les eines digitals", va qüestionar Martínez Bravo. A més, una de cada tres sol·licituds acaba en no-res. "Molta gent veu la llista d’espera i fa sol·licituds preventives, i es col·lapsa encara més el sistema", va afegir. El tercer problema és la falta de personal. "La diferència salarial fa complicat trobar metges, psicòlegs i treballadors socials", va assegurar la consellera.

Digitalització

Notícies relacionades

És per això que el pla del Departament se centra en la digitalització i l’automatització de procediments burocràtics que ja es comencen a aplicar aquest desembre. També es preveu contractar una cinquantena més de professionals, millorar les condicions laborals i oferir eines com calculadores eficients que permetin donar una resposta ràpida i àgil a molts dels casos.

De cara a l’any que ve, Bravo va dir que aprovarà un nou decret de valoracions de dependència i discapacitat perquè es permeti l’arribada de nous perfils professionals, com orientadors laborals o infermeres, i que es faci un triatge previ per als casos més lleus o menys complexos, que fins i tot es puguin resoldre sense visita o per videotrucada.

Temes:

Govern