Un de cada tres adults suspèn en lectura matemàtiques i resolució de problemes

Les competències de la població espanyola se situen per sota de la mitjana de 31 països estudiats, segons un informe de l’OCDE, i no han millorat en l’última dècada. La bretxa respecte als altres països ja és rellevant des de la formació inicial.

Un de cada tres adults suspèn en lectura matemàtiques i resolució de problemes

Un de cada tres adults suspèn en lectura matemàtiques i resolució de problemes

4
Es llegeix en minuts
Núria Marrón
Núria Marrón

Periodista

ver +

Un de cada tres adults espanyols té un nivell baix o molt baix en lectura (31%), matemàtiques (30%) i resolució de problemes (35%), segons el Programa per a l’Avaluació Internacional de les Competències de la Població Adulta elaborat per l’OCDE. Aquest estudi revisa habilitats que actuen com a "palanca per assegurar la prosperitat en l’esfera pública i professional d’individus i societats". Segons els resultats, les competències educatives dels majors de 16 anys a Espanya baixen cap al furgó de cua dels 31 països estudiats i, el més preocupant, no han millorat en l’última dècada.

En lectura, la mitjana espanyola és de 247 punts (per 280 de l’OCDE i 259 de la UE). En matemàtiques s’obtenen 250 punts (per 263 de l’OCDE i 264 de la UE), mentre que en resolució adaptativa de problemes la bretxa s’escurça a l’arribar als 241 punts (per 251 de l’OCDE i 250 de la UE). El percentatge d’adults en els nivells baixos i molt baixos en les tres competències és del 21% (18% a l’OCDE i la UE). En la part alta de les tres competències avaluades estan els països que acostumen a dominar els rànquings educatius: Finlàndia, el Japó, Suècia, Noruega i els Països Baixos. Al soterrani de la classificació es troben Polònia, Portugal i Xile.

Aquest nou estudi de l’OCDE, realitzat entre el 2022 i el 2023, ha passat revista a la població d’entre 16 i 65 anys de 31 països i economies amb l’objectiu d’avaluar les habilitats que constitueixen els fonaments per a "l’aprenentatge i la innovació posteriors i, en última instància, per donar resposta a les oportunitats econòmiques i professionals demandades en el context socioeconòmic actual", diu l’informe.

Els números assenyalen que "els adults més preparats no només afronten millor les complexitats de la vida moderna", sinó que presenten un millor estat de salut, viuen amb més satisfacció la seva vida, participen més en la seva comunitat, confien més en els altres, aconsegueixen millors ingressos (26,2 dòlars per hora respecte a 14,6) i acusen menys l’atur. En aquest sentit, Espanya és un dels països amb un salt més gran –10 punts percentuals– en desocupació entre la categoria inferior i superior.

En aquest context, es pot dir que només el 4% dels espanyols presenta competències altes o molt altes, per un 12% que es dona a l’OCDE. La radiografia es repeteix en matemàtiques (només el 6% arriba al nivell alt o molt alt) i en resolució de problemes, on només el 2% dels espanyols mostra habilitats altes o molt altes.

Operacions bàsiques

¿I què significa acusar un nivell baix o molt baix? En llengua, amb prou feines comprendre frases curtes i senzilles o textos breus en els quals la informació està clarament indicada. En matemàtiques, només poder sumar i restar números petits i realitzar operacions bàsiques amb nombres enters o diners, comprendre decimals i trobar dades aïllades en taules o gràfiques. I en resolució de problemes, poder resoldre desafiaments molt senzills que requereixen un sol pas o que tenen poques variables i poca informació rellevant.

L’informe també abunda en problemes ja detectats abans. Els adults de més edat (de 55 a 65 anys) tenen un nivell de competències menor que els joves d’entre 25 i 34 anys a causa del factor edat i a la bretxa educativa (18 punts menys en lectura). Aquest nou estudi assenyala en la mateixa direcció a què en els últims mesos ja han apuntat informes com PISA (4t d’ESO) i TIMMS (ciències i matemàtiques a quart de primària): l’educació espanyola ha de millorar els seus resultats. La distància respecte a la mitjana de països estudiats arrenca des de la formació inicial. Els joves d’entre 16 i 24 anys obtenen 257 punts en lectura (270 a l’OCDE), 256 en matemàtiques (270 a l’OCDE) i 249 en resolució de problemes (262 a l’OCDE).

Per gènere, les dones van obtenir puntuacions inferiors de manera cridanera en matemàtiques (10 punts, la mateixa mitjana que l’OCDE, tot i que el seu rendiment ha millorat en l’última dècada), tot i que en lectura i problemes la fluctuació no va ser significativa.

No obstant, una de les grans bretxes, com estan assenyalant informes anteriors, es dona entre població migrant i no migrant. A Espanya, els nascuts a l’estranger de pares estrangers van obtenir 36 punts menys en competència lectora, 38 menys en matemàtiques i 30 menys en resolució de problemes que els adults amb famílies espanyoles.

Notícies relacionades

Respecte al 2013, les competències s’han mantingut estables en lectura (els adults entre 55 i 65 l’han millorat) i matemàtiques. Ha augmentat 10 punts el percentatge d’adults que completen estudis superiors i ha disminuït en 11 punts els que tenen estudis inferiors a postsecundària.

L’informe també detecta que molts treballadors tenen "desajustos" en els llocs de treball. A Espanya, un 22% dels assalariats estan sobrequalificats –cada any puja un 10% la possibilitat d’estar-ho– per a les tasques que fan (23% a l’OCDE), mentre que un 8% presenta baixa qualificació (9% a l’OCDE). A més, al voltant del 6% admet que algunes de les seves competències (sobretot coneixements informàtics) estan per sota del que requereix el seu lloc de treball.

Temes:

Educació OCDE