El Govern promet mantenir bonificat el transport públic
La consellera Paneque comparteix el compromís de prolongar les ajudes el 2025, tot i que reconeix que depenen del "decret definitiu" del Govern central.
A 21 dies que s’acabi el 2024, la ciutadania continua sense saber quant li costarà el transport públic el 2025. Tot i que ahir per fi hi va haver una mica més de certesa gràcies a la portaveu del Govern, Sílvia Paneque. La també consellera de Territori va confirmar després de la reunió del Consell Executiu que les bonificacions que van començar a aplicar-se el setembre del 2022, es mantindran al llarg de l’any que ve. Va aclarir que la Generalitat continua pendent del "decret definitiu" del Govern de Pedro Sánchez que és el que ha de marcar i garantir aquestes ajudes, però va compartir el "compromís de mantenir-les el 2025". I va avançar que durant el pròxim exercici sí que serà el moment d’"estudiar i reflexionar" sobre un canvi de cara a l’any 2026.
Són dues les decisions que s’han de prendre abans de marcar el cost definitiu per al viatger del metro, el tren, el tramvia o el bus. Primer hi ha l’augment/congelació/rebaixa del preu mitjà de la tarifa. L’any passat va pujar un 6,75%, per exemple. Després hi ha les subvencions que es van posar en marxa fa poc més de dos anys sota el pretext de la crisi generada per la pandèmia i la invasió d’Ucraïna per part de Rússia. Avui, en el cas de Catalunya, es manté el 50% en la T-usual i la T-jove (el 30% el paga el Govern i el 20% restant, l’Autoritat del Transport Metropolità) i la gratuïtat per als viatgers recurrents de Rodalies.
Sorprèn, però, que Paneque confirmés el manteniment d’unes bonificacions que en primera instància depenen del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, comandat per Óscar Puente. Que els dos executius comparteixin color polític (PSC i PSOE) convida a suposar que la consellera sap per avançat quina direcció marcarà el decret que el Govern té previst fer públic en els pròxims dies i que detallarà l’avenir de les ajudes.
Crida l’atenció, però, que es mantingui la subvenció, ja que les dues administracions s’han manifestat a favor de modificar-la perquè sigui menys universal i més dirigida a sectors concrets. El mateix ministre Puente ja va dir el desembre del 2023 que s’haurien de produir canvis en aquest sentit. I va insistir en aquesta mateixa idea el 16 d’octubre al Congrés. En un acte celebrat al novembre, la directora general de Mobilitat i Transports de la Generalitat, Susi López, va ser contundent a l’afirmar que la T-usual "no pot seguir al 50%". Li va donar suport el secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal.
El 72% de les validacions
Tot plegat, sembla que han passat per davant altres criteris, perquè Paneque va deixar clar ahir que les bonificacions es mantenen, i que serà al llarg de l’any 2025 quan es discutirà la seva modificació de cara al 2026. És possible que en la decisió hagi pesat el fet que el 72% de les validacions de l’àmbit de Barcelona es realitzin amb un dels dos títols de transport subvencionats.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Mamarazzis El City, la prioritat de Pep Guardiola després de la seva separació
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- Exclusiva Mamarazzis Andreu Buenafuente, fitxatge sorpresa d’RTVE
- Conferència a Brussel·les ¿Què ha trencat i què pot trencar Junts en la negociació amb el PSOE? Les claus de l’estratègia de Puigdemont
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034
- Així va l’Eurolliga La quarta victòria confirma la rehabilitació del Barça