Guerra al ‘fast fashion’
¿Com aconseguir un armari sostenible?
Micaela Clubourg, responsable de sostenibilitat de l’àrea de Moda de LCI Barcelona, i Julia Pelletier, professora d’Estampació i de Disseny Tèxtil en el grau de Disseny de Moda d’IED Barcelona, conviden a posar el nostre gra de sorra per reduir l’empremta de carboni de la moda en el planeta.
No s’han d’oblidar els manaments: reduir, reparar, recuperar, reutilitzar i revendre la roba
Com diuen Sarah Klymkiw i Kim Hankinson en el seu divertit i imprescindible manual Moda sostenible (Editorial Siruela), "el món no necessita produir tantes samarretes ni texans". La maquinària de la moda vol que no parem de comprar roba (i que ens en desfem en poc temps), però això no és sostenible.
"El canvi ha de ser radical, des de les empreses, les marques i les institucions fins als consumidors", adverteix Julia Pelletier, professora de Disseny de Moda de la universitat IED Barcelona. Per la seva banda, Micaela Clubourg, responsable de sostenibilitat de l’àrea de Moda de LCI Barcelona, opina que, "com a consumidors responsables, una estratègia efectiva és considerar el context actual i els avenços tecnològics de la indústria per poder prendre decisions de compra més informades. Al realitzar qualsevol compra, podria ser útil prioritzar peces de composició 100% i evitar les que combinen diferents fibres". Les docents ofereixen als lectors una guia de bones pràctiques per a l’armari.
COMPRAR MENYS, PERÒ MILLOR.
El lema de la dissenyadora Vivienne Westwood era "compra menys, tria bé, fes que duri". Sona a clixé, però el camí del canvi de paradigma en moda comença per aquí. La indústria vol que compris molt ("¡és l’economia, estúpid!", que va dir Carville), però el que has de fer és "comprar millor", assenyala Pelletier. "Jo tinc roba de fa 30 anys", afirma.
Però per trobar tresors així cal fer-se tres preguntes: "¿Què volem comprar i per a què? ¿Què és el que necessitem? ¿Ens posarem la peça en almenys 30 ocasions? (pel que sembla, només ho fem una mitjana de 10 vegades). Qualitat abans que quantitat, si volem baixar dels 150.000 milions de peces que es produeixen cada any, segons la Fundació Ellen MacArthur.
LA NECESSITAT.
¿Realment necessitem més? És clau analitzar amb deteniment què creiem que ens posarem i també fixar-nos en allò que ens fa falta. D’aquesta manera prendrem decisions de consum de manera més responsable i eficient.
LES 5 ERRES DE LA MODA.
Igual que els manaments, les "cinc erres de la moda" són: reduir, reparar, recuperar, reutilitzar i revendre. Reduir: evitar la compra compulsiva. Reparar: "Revaloritzar les peces a través de la reparació i customització pot ser fonamental per evitar llençar-les; és una estratègia clau per complir l’objectiu de reduir residus", diu Clubourg. A Barcelona, per exemple, hi ha la iniciativa Didaltruck, una unitat mòbil d’autoreparació de roba que l’Ajuntament posa a disposició de la ciutadania. El vehicle té totes les eines necessàries (inclosa una màquina de cosir) i una persona tècnica especialitzada disposada a ajudar a arreglar i customitzar les peces. Recuperar: es poden revisar els armaris familiars i recuperar peces antigues o oblidades. Reutilitzar: les peces es poden intercanviar amb altres persones. Revendre: al mercat de segona mà.
‘RENT’-LLOGAR.
Hi ha roba per a certs esdeveniments que només s’utilitzarà una vegada o poc més i no val la pena comprar-la. "Hi ha gent que la compra i la torna amb l’etiqueta", afirma Pelletier de manera irònica. El lloguer de roba està en auge a Espanya. Una de les plataformes més conegudes és Lend the Label, per exemple.
ACUDIR A LA SEGONA MÀ.
Comprar de segona mà evita abocadors (o ajuda a reduir-ne dimensions). ¿Per què no buscar el que ja està fabricat? A la xarxa de botigues Humana –amb 22 punts de venda a Barcelona i 52 a tot Espanya–, per exemple, asseguren que "des de fa anys s’han trencat molts prejudicis i barreres respecte a la moda reutilitzada. De ser un sector amb escàs prestigi s’ha convertit en una opció molt atractiva per a un públic cada vegada més ampli".
QUE PRIMI LA CIRCULARITAT.
"Recolza les marques que recuperen la seva roba per reciclar-la o que tenen un model de negoci circular", insisteix Pelletier. "Les etiquetes de composició correctes i el passaport digital poden ser de gran ajuda per conèixer com cuidar les peces per evitar descartar-les amb freqüència i promoure la seva longevitat", diu Clubourg.
DESFÉS-TE’N AMB COMPTE.
"Quan no necessitis una peça, dona-la o ven-la, en lloc de tirar-la sense més ni més", resumeix Pelletier.
BUSCA LA TRANSPARÈNCIA.
La professora d’IED Barcelona aconsella convençuda: "No dubtis a fer preguntes directes a les empreses sobre els seus materials i les seves pràctiques en la cadena de subministrament. Una empresa transparent estarà encantada de compartir informació".
PROXIMITAT.
Una localització pròxima redueix el transport i les emissions de carboni, i també els terminis d’entrega del producte. Això permet una fabricació més sensible i eficient, més a prop del punt de venda.
Notícies relacionadesTRAÇABILITAT.
"Les empreses fiables solen tenir informació concreta i específica als seus llocs web en lloc de declaracions generalitzades sobre els seus compromisos amb la sostenibilitat", adverteix Pelletier, que així mateix aconsella fugir del greenwashing (orientar la imatge de màrqueting d’una empresa cap a un posicionament ecològic mentre que les seves accions van en contra del medi ambient).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Espanyol-Osasuna (14.00 hores) L’acomiadament més cruel de Chen
- Plaga urbana Grans alimentadors de coloms
- Entitats demandaran BCN si deixa els patis sense límit acústic
- Nomenament Borrell serà el nou president del ‘think tank’ barceloní Cidob
- Suggeriments culturals per a nadal 10 propostes per veure en família
- Futbol L’Espanyol s’enreda contra l’Osasuna i no surt del pou
- Futbol Un calamitós Girona s’autodestrueix a Mallorca
- ASSUMPTES PROPIS Pierre Guillon de Princé: "No soc responsable del passat, però sí del futur"
- Tendència editorial El boom de les dones assassines acapara la producció cultural actual
- El PSC i Comuns acosten posicions per pactar pressupostos al gener