Sis empreses gestionaran el servei públic d’ambulàncies de Catalunya

El SEM publica avui el resultat provisional del tercer macroconcurs de transport sanitari per als pròxims cinc anys. L’import del contracte puja a 2.400 milions d’euros, molt superior al de departaments com el de cultura.

Sis empreses gestionaran el servei públic d’ambulàncies de Catalunya
4
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El concurs públic més important de la Generalitat per als pròxims cinc anys es juga en el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM). És a dir, en les ambulàncies del sistema sanitari. La Conselleria de Salut vol reforçar les emergències mèdiques del territori amb un concurs que inclou tant el transport sanitari urgent (TSU) com el no urgent (TSNU), i que té un contracte de 2.400 milions, molt superior al de departaments com el de cultura, per exemple. Avui es publica el resultat provisional de les adjudicacions, que han de ser definitives a principis d’any. Sis són les empreses (o unions temporals d’empreses) que aconseguiran algun dels 10 lots, amb la danesa Falck com la que més obté inicialment.

És la tercera vegada que es realitza aquest concurs a Catalunya. La primera va ser el 2005, i la segona, el 2015. La durada d’aquest concurs (que ara és de cinc anys, davant els 10 d’abans) és un dels trets diferencials . "Quan fèiem un concurs de 10 anys, els últims ja patíem. Deu anys són massa per preveure com serà la demanda. Ara hem estat treballant durant tres anys amb dades internacionals i pròpies per fer una projecció a cinc anys basada en la societat que tenim avui", diuen des del SEM.

Limitar la concentració

Fa poc més d’un any, el SEM va presentar aquest projecte als periodistes en un esmorzar informatiu. El novembre del 2023, va publicar el concurs del transport sanitari de Catalunya per al període 2025-2030. Al gener es publicarà l’adjudicació definitiva i a finals de l’any que ve es posarà en marxa. Segons fonts del SEM, l’objectiu és "limitar la concentració" d’empreses per evitar que una tingui tot el "poder". A diferència d’altres licitacions, es dona més pes (70%) als criteris qualitatius i només el 30% als econòmics. Les mateixes fonts destaquen l’entrada d’un operador nou, el grup madrileny Sanir, que gestionarà el servei a les Terres de l’Ebre, i la presència internacional a través de la danesa Falck, que és la que més lots es portarà si no hi ha variacions en l’adjudicació, i de TSC, propietat d’un fons britànic. Però també hi haurà grups catalans, com Ivemon Ambulàncies Egara i la unió temporal d’empreses (UTE), liderada per Ambulàncies Domingo, a Barcelona ciutat, i la cooperativa La Pau, aliada amb la firma de transport de Direxis.

Millora del servei

Cada empresa només pot obtenir un màxim de "tres lots" (cada un correspon a una regió sanitària, i a Catalunya n’hi ha 10). Una altra de les limitacions que vol evitar el SEM és la "concentració" d’empreses a les regions sanitàries de Barcelona ciutat, Barcelona Metropolitana Nord i Barcelona Metropolitana Sud. Així les coses, els lots d’aquestes tres regions, que són les més grans, hauran de tenir empreses adjudicatàries diferents.

El SEM esgrimeix que en aquesta contractació prioritza més la qualitat que l’oferta econòmica, que només pesa un 30%. Un altre dels criteris de valoració serà que l’empresa hagi reinvertit un percentatge del seu benefici en l’activitat que genera.

A més, en aquest contracte el SEM "aposta pel desenvolupament dels professionals" amb un increment de les hores de formació fins a les 30 anuals. També es requerirà un any experiència (per al transport sanitari no urgent), tres per al suport vital bàsic i cinc per al suport vital avançat. Així, en el SEM no es contractarà personal en pràctiques. L’objectiu és apostar per l’"estabilitat" de la plantilla i el servei. Cosa que implicarà una millora salarial.

Companyies amb adjudicacions

Falk, gegant danès

Ha resultat el gran vencedor de la licitació. Ha obtingut la millor puntuació en l’àmbit metropolità de Barcelonès Sud (231,5 milions), Girona-Alt Maresme (278,3 milions) i el Penedès (144,3 milions).

Ivemon Ambulàncies

Propietat de la família Simón, s’adjudica inicialment Camp de Tarragona (194,3 milions) i Lleida (161 milions). Des del 2006 gestiona algunes zones del transport sanitari a Catalunya. La seva facturació supera els 62 milions anuals.

La multinacional TSC

Ha guanyat el lot de Catalunya central (186,7 milions) i l’Alt Pirineu (98,3 milions). Filial de Health Transportation Group (HTG), amb presència a Espanya, Portugal i el Regne Unit, les seves vendes anuals arriben als 90,5 milions d’euros.

Cooperativa La Pau

L’empresa es planteja la seva sortida del País Basc, on operava des del 2020, després d’anys de vagues i conflictes. Pot ser l’adjudicatària definitiva del contracte del Barcelonès Nord, de 457 milions, el de més import de tots.

Sanir

Notícies relacionades

Especialitzada de transport sanitari, va guanyar protagonisme amb el contracte del transport urgent del Servei Madrileny de Salut. Arriba a unes vendes de gairebé 20 milions i està previst que el 2025 arribi als 50 milions.

Transport Sanitari

Liderada per Ambulàncies Domingo, empresa familiar nascuda a finals dels anys 60, reté el suculent contracte de la ciutat de Barcelona, que ascendeix a 348,3 milions. Ambulàncies Domingo factura més de 32 milions d’euros.