Antonio Carmona: "Hem de millorar la informació sobre les incidències a Rodalies"

El director del servei ferroviari a Catalunya lamenta l’incivisme i «la pèrdua del respecte a l’autoritat», i assenyala que «el 80% dels trens circulen amb grafitis». Tot i que admet que els treballs que s’estan executant al llarg de la xarxa tensen el sistema i generen inconvenients, preveu que d’aquí a dos anys el viatger començarà a notar les millores. Els ciutadans que han llançat la tovallola amb el tren i s’han passat al cotxe, els insta a no normalitzar les «retencions habituals».

Antonio Carmona: "Hem de millorar la informació sobre les incidències a Rodalies"
6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Vostè va ser el responsable de comunicació de Renfe a Catalunya durant molts anys. Sabia on es ficava... ¿No va dubtar abans d’acceptar el càrrec?

Ho vaig assumir com un repte. Per a algú que va entrar a Renfe enganxant trens en torn de nit va ser a més un reconeixement a tots els que hem començat en l’empresa en les categories més baixes. Va ser un orgull, no vaig dubtar.

¿Va necessitar uns quants dies per pensar-ho i consultar-ho amb la família?

La decisió va ser gairebé immediata. Abans ja estava 24 hores disponible i això continua igual, així que de cara a la família, la cosa no ha canviat.

Rodalies és el transport públic més mal valorat en l’enquesta de mobilitat en dia feiner. Malgrat això, el servei aprova i no està a gaire distància de la resta. ¿S’és injust amb Rodalies?

Faig meva una frase que deia l’expresident de Renfe Isaías Táboas: "No som tan bons com voldríem, ni tan dolents com diuen". Estem en un context d’inversió històrica a Catalunya, amb obres que ens obliguen a reprogramar l’oferta, inclosos els plans alternatius per carretera com el de Roda de Berà. Aquestes obres tensen el sistema i redueixen la capacitat de recuperació davant una possible incidència, cosa que repercuteix en el client. A la primera corona, però, que és on es mou el gruix dels viatgers, tenim fiabilitat i freqüència.

¿Creu que ha interessat parlar malament de Rodalies?

No parlaré del passat. M’interessa la situació actual i el que ha de venir. Quan acabi el projecte de Roda de Berà podrem reconfigurar el servei sud de Rodalies i Regionals. Tenim el desdoblament de vies a l’R3 o l’arribada de 100 nous trens. Tindrem dos anys complicats, però després notarem les millores i podrem continuar amb més projectes.

¿Està justificat aquest rum-rum sobre el fet que Rodalies falla constantment?

Tenim més de 1.000 circulacions de trens al dia, amb una puntualitat mitjana del 92%. Això implica que 80 trens tenen retards superiors als tres minuts. ¿Es poden fer les coses millor? Sí. ¿Es pot informar millor? Sí. Però són 1.200 quilòmetres de xarxa, aquestes 1.000 circulacions i 214 estacions. És un servei complex quant a les distàncies i la distribució. Les incidències en algun punt concret poden alimentar aquesta imatge sobre el fet que passen massa coses a Rodalies perquè afecten altres racons de la xarxa, però les dades de puntualitat també ratifiquen la tasca que es fa.

El ministre de Transport, Óscar Puente, va dir a l’agost que estem en el millor moment del tren a Espanya. ¿Quin cos se li va quedar a l’escoltar-lo?

És que estem vivint una inversió històrica a Catalunya. Del 2012 al 2018 no es va fer res. Fins que es va activar el pla de Rodalies de la mà de Pere Macias, amb un ordre de prioritats i un seguiment de les actuacions.

¿I els trens nous quan arriben?

El primer el tindrem circulant a principis del 2026. Quan hi siguin tots podrem tenir totes les línies principals circulant tot el dia en doble composició; això són trens de 200 metres amb capacitat per a 2.000 persones. Prefereixo no marcar terminis sobre quan els tindrem tots.

¿Com es pot millorar la informació que rep el viatger?

És un dels eixos principals de cara al futur. El viatger ha d’estar informat des del moment en què pensa de viatjar amb nosaltres fins que baixa del tren. Hem de millorar la informació sobre les incidències, ho estem treballant amb la Generalitat. En això no podem fallar, i a més sabem que amb mil circulacions diàries, alguna cosa passarà. La millora de la comunicació no està sent un procés tan ràpid com voldríem.

¿Què passa amb els trens grafitejats a Catalunya?

Avui, el 80% dels trens a Catalunya circulen grafitejats; tenim un problema molt seriós. Els alcaldes tenen problemes similars en les seves poblacions, és una xacra que ens afecta a tots. A nosaltres ens costa 10 milions a l’any netejar-los, i el 2024 ja s’han imposat prop de 2.000 denúncies. Treballem per millorar la seguretat, fins i tot amb drons que sobrevolen tallers. El grafiti, a més, és un aspecte que incideix en la percepció de seguretat de les persones, ja que si vas assegut al costat d’una finestra pintada, et genera un efecte túnel.

¿Hi ha més incivisme que no pas abans?

Hem tingut i tenim èpoques molt complexes. Els robatoris de cable, per exemple, fins al 12 de maig eren més de 50 casos. Però crec que no és només amb Rodalies; ho he escoltat en reunions de Mossos: hi ha pèrdua del respecte a l’autoritat.

Potser el problema és que la gent mai s’ha fet seu el servei de Rodalies.

De vegades es confon l’opinió publicada amb la del viatger que ens utilitza cada dia.

¿Com van les negociacions per crear el nou operador mixt de Rodalies? ¿Quin paper aspira a exercir Renfe?

Això està en l’àmbit polític, amb les negociacions entre el Ministeri de Transports i la Generalitat. Renfe formarà part de la futura empresa mixta amb el 50%, continuarem prestant el servei de Rodalies de Catalunya.

¿Li fa por que es generi una competició entre Renfe i Ferrocarrils per veure qui ho fa millor en el nou operador?

Tot el que arribarà serà positiu per al servei perquè abans s’haurà pactat. El viatger pujarà en un tren i no veurà cap diferència. Ara no s’adona de si es troba en un tren construït per CAF, Siemens o Alstom. La gent només busca confort i puntualitat.

Amb un Govern del PSOE i una Generalitat del PSC, ¿les coses són més fàcils?

El que està clar és que l’entrada del nou equip del Departament de Territori ha suposat una millora de la coordinació quant als objectius del servei.

¿Renfe assumeix culpes que no són seves? D’Adif, per les fallades en la infraestructura, per exemple.

Sí, però al final, tot i que assenyalis Adif o una causa externa, el bitllet porta el segell de Renfe. Nosaltres som els responsables d’explicar què està passant.

Ara tenim Roda de Berà de cap per avall amb les obres del Corredor Mediterrani i després li tocarà una altra vegada a l’R3 a partir de primavera. ¿Quines altres grans obres tenim en el futur que puguin afectar els viatgers?

Les obres de l’aeroport, per exemple, amb afectacions en cap de setmana. També tota la resta de desdoblament de l’R3 fins a Vic. Després tenim Sant Feliu, una obra en la qual portem més d’any i mig i que ha suposat circular en la via única a l’entrada i sortida del municipi. Això ens va obligar a reprogramar tots els trens que passen pel túnel de la plaça de Catalunya. També a Montcada hi haurà talls en el futur. O als túnels del Garraf.

Notícies relacionades

Per acabar, enviï un missatge al ciutadà que ha llançat la tovallola amb Rodalies i s’ha passat a altres mitjans de transport.

Volem recuperar la seva confiança. Així que avancin les obres i es vagin acabant, el viatger començarà a notar les millores a la xarxa ferroviària. A la gent que utilitza el vehicle privat li diria que tingui en compte i sigui igual d’exigent amb els temps de viatge. S’ha normalitzat parlar a la ràdio de "retencions habituals".

Temes:

Renfe Rodalies