Assegurar el tret o factor sorpresa

Les ‘wishlist’ s’han convertit en el fenomen de la campanya nadalenca a les xarxes. Una de cada quatre persones afirma que els obsequis rebuts no són del seu grat.

Assegurar el tret o factor sorpresa
3
Es llegeix en minuts
Arlette Suriñach

Hi ha regals que es repeteixen gairebé cada any. Els pares que sempre cauen en la temptació de comprar un pijama al seu fill, l’amic que regala mitjons graciosos o el nòvio que, per no trencar el factor sorpresa, encerta amb la samarreta però falla en la talla. Tots ells ho van fer amb la millor intenció, però sovint aquests obsequis acaben oblidats en el fons d’un calaix, fet que llança la pregunta de què és millor davant un obsequi: si assegurar el tret o el factor sorpresa.

A aquesta qüestió s’intenta contestar des de la ciència. Per exemple, una investigació de la Universitat Carnegie Mellon de Pittsburgh apunta que, des d’un punt de vista psicològic, els destinataris reben millor els regals que sol·liciten. Una manera de fer-ho és amb les llistes de regals –o wishlists–, que en aquestes èpoques nadalenques s’han convertit en una de les tendències a les xarxes com Tik Tok.

"Hi ha persones que fins i tot fan guies de regals en les quals se separen per seccions els diferents preus. Els agrupen en menys de 20 euros o menys de 50", assenyala Janira Planes, experta en cultura d’internet. Les influencers han fet triomfar aquest mètode a les xarxes socials. "Una wishlist és un treball d’introspecció i et defineix com a persona", afegeix Planes. Segons l’experta, això no és més que la continuació de la tradicional carta als Reis Mags. És a dir, els adults s’afegeixen a una pràctica útil i eficient que alleugereix l’ansietat de buscar el regal perfecte.

Triar un obsequi que transmeti prou o que s’ajusti als gustos del destinatari no deixa de ser una tasca complexa. I de vegades, fins i tot amb la millor de les intencions, sorgeixen conflictes en el moment decisiu de l’entrega. De fet, l’estudi de la Universitat de Pittsburgh, que conjuga la psicologia amb les investigacions de màrqueting, parteix de la base que qui dona i qui rep un obsequi solen tenir expectatives diferents sobre el que constitueix un bon regal. Per exemple, s’ha observat que els que fan regals tendeixen a centrar-se en l’entrega –el moment de la sorpresa–, cosa que es tradueix en articles innovadors. Tot i així, sembla que "els objectes útils tipus màquina de cafè probablement seran més apreciats". És a dir, pensar en la seva utilitat a llarg termini és un punt clau per triomfar en l’elecció.

Impacte a les xarxes

Les marques saben que Nadal és un bon moment per crear una wishlist, tendència a l’alça entre diferents generacions. Amazon, per exemple, permet crear les seves pròpies llistes de desitjos; Canva té un gran nombre de plantilles per completar, i hi ha diverses aplicacions que avisen del que es vol trobar sota la manta del tió, als peus de l’arbre de Nadal o al costat de les sabates per Reis. A les xarxes socials circulen llistes de tot tipus i amb dissenys diferents. El mirament i el gran impacte a les xarxes, segons Planes, són "els mateixos que tenen els get ready with me (tutorials de bellesa), els haul (ensenyar el que s’ha comprat) o els try on videos (emprovar els productes), ja que formen part d’un mateix grup de tendències que ajuden a definir personalitats o a donar idees".

Lluny de pensar que es tracta d’una pràctica infantil, l’estudi posa sobre la taula una evidència: si algú rep un regal que va demanar en la seva llista, sigui quin sigui, estarà satisfet. "Tots hem rebut regals de gent que pensa només en el que a ells els agradaria tenir", assegura Planes. Les llistes, és cert, es converteixen en una manera d’evitar el moment incòmode de rebre una cosa que mai s’ha demanat i que pot acabar endossada a terceres persones.

Notícies relacionades

Un estudi de Wallapop apunta que, tradicionalment, el 70% de persones admetien que els regals rebuts no eren del seu gust, tot i que el Nadal passat aquest percentatge va caure al 25%. "Ara sembla que estem sota un model de consum més responsable, més centrat en la necessitat i la utilitat dels regals", apunta l’informe.

Però no només la practicitat va a l’alça. Segons un altre estudi fet per Givi el 2017, se sol disfrutar més al rebre regals sentimentals. En el moment de decidir entre un regal més material o un d’emocional, normalment s’opta per la primera opció per evitar equivocacions. Ara bé, els regals amb fotografies, records o missatges íntims acostumen a ser els preferits, per la qual cosa segueix oberta la pregunta sobre què és millor, si optar per l’aspecte pràctic o pel factor sorpresa.