UNA FONT D’ESTRÈS

Batalla familiar pels regals de Nadal

Lluitar contra l’espiral consumista i fugir dels obsequis tradicionals amb biaix sexista requereix, segons els psicòlegs, establir una comunicació oberta i mantenir un respecte mutu amb tots els familiars.

Segons la fundació Ellen McArthur, el 80% dels regals acaben en abocadors

«Hiperregalar causa sobreestimulació i estrès», diu l’escriptora Eva Millet

Batalla familiar pels regals de Nadal
5
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Triar, embolicar, desembolicar, il·lusionar i sorprendre. La màgia del regal hi és, però els obsequis es converteixen, especialment per Nadal, en font de conflicte familiar. Sobretot si parlem dels més petits de la casa. ¿Quants paquets reben els nens i les nenes? ¿Com són aquests regals i quant costen? ¿Per què els avis, amb la seva millor intenció, compren un tocador de bellesa per a la seva neta i una pistola làser per al seu net? ¿Pot una tia regalar a les seves nebodes objectes de segona mà sense que la critiquin per cutre? Mentre els idealitzats nens youtubers reben en directe muntanyes d’obsequis, ¿és possible regalar al nostre fill un sol regal sense que sigui la bèstia rara de la família?

Cua de clients en una botiga de joguines. | JORDI OTIX /

Lluny de ser temps de pau, Nadal és "font d’estrès per tot el que té a veure amb allò material, sobretot, menjar, casa i regals". Així ho afirma Mercedes Bermejo, directora de Sentir, editorial especialitzada en salut mental. Fa anys que els psicòlegs adverteixen de les nefastes conseqüències que comporta la síndrome del nen hiperregalat, però les famílies continuen caient en les empentes del consumisme. I això que, segons la fundació Ellen McArthur, organització que aposta per la creació d’una economia circular, el 80% dels regals acaben en abocadors. S’estima que cada espanyol rep una mitjana de 396 euros en regals.

"Molts pares se senten culpables, volen compensar la falta de temps que passen amb els seus fills i filles i els inunden de joguines i altres regals per Nadal. Altres membres de la família també ho fan, així que ens trobem amb menors que no saben valorar les coses i amb poca tolerància a la frustració", explica Bermejo.

"Arribar a acords"

Lluitar contra l’espiral consumista és complicat i més encara quan la família vol fugir dels regals tradicionals amb habitual biaix sexista. La directora de Sentir, que a més és psicòloga sanitària, recomana establir una comunicació oberta i mantenir un respecte mutu per arribar a acords sobre el tipus de regals, la quantitat i el seu valor econòmic. "Amb setmanes d’antelació, en els grups de WhatsApp de la família es pot parlar amb franquesa i arribar a acords perquè no hi hagi desacords. Cada membre de la família ha d’explicar el seu punt de vista i tenir el respecte dels altres", explica.

L’últim informe de l’Associació d’Usuaris de la Comunicació, en col·laboració amb el Ministeri de Consum, constata que la presència de nens i nenes en la publicitat de joguines és cada vegada més igualitària. No obstant, hi ha nínxols bastant rígids: joguines d’acció o cotxes (35,5% de nens protagonistes davant el 2,1% de nenes) i els anuncis relacionats amb la bellesa (4,6% de nenes davant cap nen).

Les famílies que neden a contracorrent per Nadal assumeixen que la tasca és titànica. A casa de Rocío Martín, madrilenya de 48 anys, els Reis Mags van deixar l’any passat sota l’arbre un parell de paquets per al seu fill, de 9 anys. Un d’ells era un pot de caramels que es treuen ficant-hi monedes.

"Ho havíem vist en un aparador i al meu fill li va encantar. Li vaig dir que ho demanés als Reis i, efectivament, l’hi van portar. L’endemà, quan el meu fill va comentar amb els seus amics els regals, vaig notar que es convertia en el diferent de la família. Als altres els havien portat coses de futbol i videojocs. Aquest és el corrent dominant. Per enfrontar-s’hi, i als conflictes familiars, cal estar disposat a ser una mica la bèstia rara del teu entorn i el teu fill ha de tenir personalitat. Per sort, el meu fill la té. I nosaltres també perquè fa ja temps vam parlar amb la família i els vam convèncer que no li fessin regals especials per Nadal. A partir de llavors, les àvies donen diners i els ingressem en el seu compte d’estalvis. És menys il·lusionant, però ens treu problemes", conclou aquesta mare.

Mètodes efectius

Andrés Morales, professor i investigador principal del grup Estudis per a la Cooperació, Innovació, Desenvolupament, Emprenedoria i Sostenibilitat (Ecides), de la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR), assegura que canviar la mentalitat respecte als regals infantils és tot un desafiament cultural i emocional. El docent recorda, però, que ja hi ha famílies que han adoptat alguns mètodes efectius, com la regla dels quatre regals: una cosa que el menor desitja, una cosa que necessita, alguna cosa per llegir i una altra per utilitzar. Una altra opció, molt més sostenible i menys sexista, és canviar els regals materials per experiències. Per exemple, una classe d’art. "Intercanviar joguines, comprar-les de segona mà o reutilitzables són opcions molt vàlides per a les famílies que vulguin tenir un consum més responsable", destaca Morales.

Per a la periodista i escriptora Eva Millet, una de les expertes més importants en hiperpaternitat, hi ha dos assumptes clau per evitar desacords i que els regals no suposin font d’estrès: organització en la família i moderació amb els obsequis. "Regalar és bonic, però hiperregalar no ho és perquè provoca sobreestimulació i estrès", respon l’autora del llibre Madres mamíferas.

Moda "espantosa"

"Hem normalitzat una cosa que no és normal, hauríem de ser més austers. Però en l’era de la hiperpaternitat, els pares se senten culpables i no volen que els seus fills pateixin gens ni mica i ho tinguin tot", conclou la divulgadora, molt crítica amb l’"espantosa" moda dels nens youtubers, que enlluernen els més petits obrint tones de paquets en directe.

Notícies relacionades

És, segons la seva opinió, un "model nociu". De fet, un estudi liderat per dues professores i investigadores de la Universitat de la Rioja adverteix del fet que el contacte d’infants d’entre 3 i 6 anys amb influencers a Youtube és "un dels principals desafiaments a què s’enfronta la societat".

Millet abunda en la iniciativa de la regla dels 4 regals, que considera una mica utòpica però un bon punt de partit per començar a canviar les coses. "El més important és organitzar-se. Tot i que sigui complicat, converteix-te en gestora familiar per arribar a acords i que el teu criteri amb els regals es respecti", conclou.

Temes:

Moda Espanyol