Les escoles més vulnerables perden 1,7 milions d’ajudes europees

L’aportació de fons de la Unió Europea als plans de millora d’oportunitats educatives (PMOE), un programa destinat als centres catalans de més complexitat, es redueix un 11% i passa de 14,6 a 12,9 milions.

Les escoles més vulnerables perden 1,7 milions d’ajudes europees
3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

De la resignació a l’enuig, la resposta de les direccions és la mateixa. "El problema és que encara no ens han informat de la dotació, i ens han recomanat que, de moment, no gastem; o que ho fem amb prudència, per si l’import que finalment ens assignen no arriba per pagar-ho tot", explica la directora d’una escola de màxima complexitat sobre les ajudes destinades als centres amb més dificultats, que se solen aprovar al setembre i que al final d’aquest primer trimestre encara no han sigut assignades.

Les 752 escoles i instituts catalans beneficiaris de la nova convocatòria dels plans de millora d’oportunitats educatives (PMOE) per al període 2024-2028 (destinats a l’"alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica i socioeducativa" i que inclouen des de classes de reforç fins a tallers, excursions o colònies) han viscut aquests mesos amb la mateixa incertesa.

A l’octubre van rebre un correu en què se’ls instava a controlar la despesa perquè "hi hauria canvis". El problema, no obstant, no és només el retard en saber si podran accedir a aquests recursos. Segons ha pogut saber aquest diari, les partides, a més, disposaran d’1,7 milions d’euros menys que l’any anterior.

La situació és greu perquè tots els centres ja han elaborat el document d’"activitats palanca" –com les denomina el programa– i que inclou des d’extraescolars d’anglès gratuïtes per a l’alumnat que presenta més dificultats fins a tallers d’educació afectivosexual.

Pagament per avançat

"De moment, nosaltres estem pagant coses bàsiques, com el reforç escolar i part de les colònies", explica una directora. Com la resta de col·legues, està preocupada per la possibilitat que els recursos que finalment rebin no siguin els mateixos que el curs anterior, números en què s’havien basat per programar les activitats. A més, enguany hi ha 11 centres més que el curs passat assignats al programa.

¿Què ha passat llavors amb aquests plans de millora d’oportunitats educatives (PMOE), que des del Departament d’Educació i també des del Ministeri s’havien venut com una de les mesures estrella per augmentar els graduats post ESO, reduir l’abandonament primerenc, incrementar els resultats, reduir la repetició i l’absentisme, i millorar els aprenentatges? Fonts de la conselleria expliquen que "hi ha hagut un canvi en el finançament que els nodreix" i que els centres rebran "en els pròxims dies" "la part finançada amb fons propis del Departament".

Segons la conselleria, els PMOE han passat de rebre fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) –la peça central dels Next Generation, pla de la UE per fer front a la crisi de la covid– a fer-ho dels Fons Socials Europeus Plus (FSE+). Aquest canvi, afegeixen, ha suposat una reducció de l’11% del pressupost. En total, la partida europea ha descendit en 1,7 milions d’euros: ha passat dels 14,6 milions d’anys anteriors a 12,9 milions.

Als pressupostos del Departament d’Educació del 2023, els fons per als PMOE van ser 28,3 milions: 13,7 del pressupost ordinari de la conselleria i 14,6 milions procedents dels fons europeus MRR (els que ara han passat a procedir dels FSE+, amb l’import reduït a 12,9 milions).

25% d’alumnat pobre

¿A qui afecta aquesta retallada? Per poder optar a un PMOE, els centres educatius han de presentar un grau de complexitat "alt" (d’acord amb la classificació del Sistema d’Indicadors de Centre) o tenir com a mínim un 25% d’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica "identificada i reconeguda".

Les mateixes fonts de la conselleria atribueixen els problemes d’aquest curs al fet que el programa s’ha hagut d’impulsar una altra vegada "des de zero" amb el canvi dels fons europeus que financen el 50% del projecte. Fins ara, i des de la seva creació, aquest programa s’anava renovant cada any de manera bastant més àgil.

Notícies relacionades

La conselleria entén que, una vegada es consolidi aquesta nova convocatòria per al període 2024-2028, aprovada a mitjans de desembre (quan el curs ja portava dos mesos en marxa), els pròxims cursos no es repetirà aquesta desagradable situació (com a mínim, fins al 2028).

Programes com el retallat PMOE són vitals en un context com l’actual perquè busquen "compensar la desigualtat socioeconòmica de l’alumnat català", amb l’impacte demostrat que aquesta té en els resultats acadèmics –la importància del factor pobresa es va veure clara en l’últim informe PISA– i en les xifres que té l’abandonament escolar primerenc.