Cerdanyola eximeix els veïns de complir la ZBE fins al 2028
La moratòria està especialment ben vista als municipis de la segona corona metropolitana, històricament marcats per les carències en transport públic
El canvi d’ordenança s’aprovarà definitivament al febrer
Les sancions sí que s’apliquen des de dimecres als vehicles que no són dels veïns
Cerdanyola del Vallès s’ha convertit en la primera ciutat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que activa una moratòria de multes de la seva zona de baixes emissions (ZBE) perquè els residents amb cotxes vetats puguin continuar circulant tres anys més. Una modificació de l’ordenança municipal recentment aprovada de manera inicial per l’Ajuntament vallesà eximeix de ser sancionats fins al gener del 2028 els veïns empadronats a la ciutat i titulars de vehicles sense etiqueta ambiental, els més contaminants. Les sancions sí que s’apliquen des de dimecres a la resta d’aquests vehicles que circulin per la ZBE de Cerdanyola –el nucli urbà, Bellaterra i l’àrea del turó de Sant Pau– entre dilluns i divendres de 7.00 a 20.00 hores.
Tot i que la moratòria no ha sigut aprovada definitivament –la previsió és que ho serà al febrer–, les sancions a residents no s’apliquen en virtut d’una mesura cautelar que els protegeix. La mesura té rellevància molt més enllà de la ciutat pel paper que ha jugat la protecció dels residents en el debat polític sobre les ZBE a Catalunya. I estableix un precedent per a altres localitats preocupades per l’impacte en la seva població vulnerable.
Alcaldes de grans ciutats catalanes, de Marta Farrés (Sabadell) a David Bote (Mataró), van reivindicar les excepcions per a residents en la seva pluja d’al·legacions contra el decret català de ZBE que va tirar endavant l’anterior Govern i que manté l‘actual. «Ens preocupa el tracte als residents de les ciutats i que el decret no tingui en compte les particularitats de cada municipi», va afirmar llavors Ana Maria Martínez (PSC), alcaldessa de Rubí i expresidenta de l’associació Arc Metropolità de Barcelona.
Cerdanyola ha obert la veda de les moratòries per a residents, i altres ciutats de la regió metropolitana de Barcelona ja les estan estudiant. Fins ara, les excepcions a residents havien sigut una línia vermella per a la Generalitat. «S’han d’evitar les exempcions generalitzades per a persones residents: les restriccions han d’afectar tant persones visitants com residents», explicava a aquest diari abans de les eleccions catalanes Mireia Boya, anterior directora d’Acció Climàtica del Govern d’ERC. Fonts coneixedores del context de les ZBE metropolitanes confirmen que l’AMB s’ha obert a veure amb bons ulls moratòries com la de Cerdanyola, especialment en la segona corona metropolitana, històricament marcada per les carències en el seu transport públic.
La regidora de Mobilitat de Cerdanyola, Conchi Martínez (PSC), certifica que el consistori ha treballat la moratòria juntament amb l’AMB i contextualitza la nova norma local en la voluntat del consistori d’«avançar en la millora de la qualitat de l’aire sense deixar ningú enrere». En aquest mateix sentit es va expressar a l’octubre, en una taula sobre mobilitat sostenible organitzada per la patronal AEMES Smart, l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón (PSC), que precisament lidera la Mobilitat de l’AMB com a vicepresident d’aquest àrea. L’Administració coordina les polítiques de mobilitat i la ZBE en els 36 municipis que la integren, inclosa la capital catalana. A Cordón el va secundar David Gómez (PSC), tinent d’alcaldia de Qualitat Urbana de l’Hospitalet de Llobregat, que també va emfatitzar la necessitat de prioritzar els veïns de les ciutats, especialment els més vulnerables, en el gradual procés d’implantació de les ZBE.
Mesura cautelar
El text de la modificació de l’ordenança de ZBE de Cerdanyola estén la moratòria «fins que sigui operatiu el nou esquema de transport públic col·lectiu a la ciutat gestionat per l’AMB». La precisió fa referència al procés pel qual Cerdanyola està transferint a l’AMB la competència del seu servei de bus urbà. Fins que aquesta metropolitaniztació dels busos de Cerdanyola no hagi acabat, la moratòria de multes per la ZBE per als residents al municipio continuarà vigent.
Notícies relacionadesLa ZBE de Cerdanyola també posa en marxa una mesura cautelar per no haver d’aplicar el règim sancionador als residents empadronats fins que la modificació de l’ordenança no sigui definitiva, condició prevista per a aquest febrer, després d’un període d’al·legacions. Tampoc regula de moment el veto als vehicles amb etiqueta groga que el decret de qualitat de l’aire de la Generalitat sí que prescriu a partir de gener del 2028.
Aquesta mateixa línia d’actuació és la que segueixen les regulacions locals de cinc ciutats més de l’àrea de Barcelona que també estrenen ZBE aquest mes de gener: Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà i Barberà del Vallès. La menor quantitat d’alternatives de transport públic, segons comenten des de Cerdanyola, fa «raonable l’aplicació de mesures progressives i graduals en la implantació de la ZBE».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El Madrid recorrerà la vermella de Vinícius per tenir-lo a l’Aràbia
- Comoditat i gols en un equip inèdit
- El Barça de Flick alleuja el caos institucional a Barbastre
- Els articles 130.2 i 141.5 són clau per a la negativa