Musk no, els seus cotxes sí

Musk no, els seus cotxes sí
1
Es llegeix en minuts
Joan López Alegre
Joan López Alegre

Periodista i exdiputat al Parlament

ver +

La DGT afirma que el 60% dels vehicles que circulen pels carrers i carreteres espanyols o bé no tenen distintiu ambiental o bé estan certificats amb l’etiqueta B. Els concessionaris de vehicles de Barcelona estan radiants d’alegria, ja que al llarg d’aquest any poden arribar a tenir fins a un milió de clients captius obligats a canviar de cotxe o furgoneta abans del 31 de desembre, si no es volen quedar sense la possibilitat de circular els dies d’excessiva contaminació.

La mesura és injusta, perquè l’Administració carrega sobre la butxaca dels propietaris d’aquests vehicles decisions polítiques de caràcter ambiental.

Mario Draghi, al seu informe sobre la indústria europea, ja va cridar l’atenció sobre els efectes de les acceleracions polítiques ambientals dictades des de Brussel·les. Els ajuntaments, en primera instància, van abraçar la ZBE metropolitana i el seu calendari, però ara, quan s’acosta l’hora de la veritat, es marquen un Draghi i demanen ajornaments, perquè temen que molts veïns es quedin amb els vehicles encallats al carrer.

L’Administració exigeix als particulars l’adopció de mesures en favor de la qualitat de l’aire mentre no es pren la mateixa pressa en desenvolupar el transport públic. Els retards en les obres del metro, les avaries de Rodalies, així com la insuficient xarxa d’autobusos interurbans obliguen els ciutadans a conservar el seu vehicle.

Les restriccions al vehicle privat, els problemes d’aparcament, l’alta fiscalitat i el preu dels automòbils han fet que molts joves renunciïn a tenir carnet de conduir.

Notícies relacionades

Les noves formes de mobilitat, com és el cas del cotxe multiusuari, creixen més que la venda de cotxes elèctrics a causa de la falta d’infraestructures i el preu desorbitat d’aquests cotxes. No té cap sentit que les ordenances bonifiquin el propietari d’un Tesla mentre obliguen a gastar a qui té una furgoneta Citroën.

A la fi, la ineficàcia de l’Administració, les seves mesures regulatòries sense sentit i la lentitud en impulsar punts de recàrrega han fet més per expulsar vehicles privats dels carrers que les ZBE.