Sis ciutats metropolitanes ja comencen a sancionar
Les multes per a cotxes contaminants arriben al Prat, Viladecans, Sant Boi, Gavà, Barberà i Cerdanyola, amb moratòria per als veïns
Aquest gener suposa un nou punt d’inflexió per a les zones de baixes emissions (ZBE) a l’àrea metropolitana de Barcelona. Les ciutats que han posat en marxa recentment restriccions comencen a sancionar de manera sistematitzada. Es tracta de Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, i Barberà i Cerdanyola del Vallès. Aquest últim municipi, no obstant, serà una excepció: és la primera localitat de l’àrea de Barcelona que fa el pas d’aprovar una moratòria per eximir els seus empadronats de multes fins al gener del 2028.
Tot i que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) coordina les ZBE barcelonines, les regulacions són locals i depenen de cada ajuntament. Això implica certa disparitat en els terminis i en les especificitats. Per exemple, Viladecans, Sant Boi, Barberà i Cerdanyola, aquest últim amb la seva moratòria per a residents, comencen a multar ara per primera vegada. A diferència d’aquests municipis, Gavà i el Prat van iniciar el seu règim sancionador el setembre del 2024, però és ara quan passen també a fer-ho de manera sistematitzada a tots els vehicles, inclosos els exempts durant aquests mesos: furgonetes, camions i autobusos.
L’extensió de les sancions al territori integrat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que inclou Barcelona i 35 ciutats del seu entorn pròxim, també suposa una metropolització de les ZBE. La política, dirigida a millorar els nivells de contaminació de l’aire a la conurbació, es va estrenar de manera pionera a principis del 2020 amb la ZBE Rondes Barcelona, que cobreix en la seva totalitat la superfície de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i algunes zones limítrofes amb les rondes de Dalt i Litoral de Cornellà i Esplugues de Llobregat.
Assignatura pendent
L’AMB ja ha explicitat públicament en diverses ocasions que treballa per crear una gran ZBE metropolitana que acabi cobrint les seves 36 ciutats. I va camí en aquest camí amb una assignatura pendent: el veto als vehicles amb etiqueta groga. De moment, cap de les regulacions locals aprovades fins ara l’inclou, de manera que l’única restricció vigent és la de vehicles sense etiqueta. El decret català de ZBE prescriu que la restricció de circulació generalitzada per als vehicles amb etiqueta groga a grans ciutats operarà des de gener del 2028. Les sancions també continuen actives a la resta de ZBE locals i metropolitanes ja en marxa –Sant Joan Despí i Sant Cugat del Vallès–, excepte a l’Hospitalet i Cornellà, dues de les ciutats integrades a l’originària ZBE Rondes Barcelona.
Quatre sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) a mitjans del 2024 van desarmar la ZBE Rondes Barcelona a l’anul·lar diverses ordenances municipals. Al no recórrer davant el Tribunal Suprem ni tenir encara una nova ordenança prevista, a l’Hospitalet i Cornellà la restricció va caure després del cop judicial. Responsables de les dues ciutats confirmen que les noves regulacions i els règims sancionadors estaran a punt el primer semestre del 2025.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El Madrid recorrerà la vermella de Vinícius per tenir-lo a l’Aràbia
- Comoditat i gols en un equip inèdit
- El Barça de Flick alleuja el caos institucional a Barbastre
- Els articles 130.2 i 141.5 són clau per a la negativa