L’R3 estarà 10 mesos tallada pel desdoblament de vies
L’afectació, per noves obres entre Parets i la Garriga, hauria de començar abans de l’estiu després que acabin les de Roda de Berà.

Passatgers a l’estació de Parets, l’any passat. | JORDI OTIX
Això de desdoblar l’R3 de Rodalies és molt fàcil d’entendre. ¿Recorden aquells saberuts exercicis de matemàtiques en què calia resoldre en quin punt es trobarien dos trens? Doncs en aquest traçat ferroviari que va de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Tor de Querol pot ser que aquests combois mai es trobin perquè, al ser de via única, un arbre caigut sobre la infraestructura, un robatori de cable de coure o una fallada de tensió a la catenària converteix la línia en una mena de cul de sac.
Tenir dues vies paral·leles permetrà, en el futur, que en el cas que una falli, es pugui utilitzar la contigua. Empetitirà la capacitat i la freqüència de passada, cert, però permetrà que segueixi en funcionament. El següent gran pas d’aquest projecte faraònic serà finalitzar les obres entre Parets i la Garriga, que ja van generar un primer tall de cinc mesos entre octubre del 2023 i febrer del 2024. El segon tall serà molt més llarg, d’almenys 10 mesos, i hauria de començar abans d’estiu.
Aquest segon tall, que ja es va anunciar que seria més llarg, s’havia d’emprendre l’estiu del 2024, però la magnitud d’una altra obra capitanejada per Adif, el gestor públic de la infraestructura ferroviària, va obligar a retardar-lo. Els esforços es van desplaçar al sud, al projecte d’adaptació al corredor mediterrani del túnel de Roda de Berà, uns treballs que van començar l’1 d’octubre del 2024 i que està previst que acabin (en la seva part més vetusta) el 2 de març d’aquest any. Els trens podran tornar a circular amb limitacions, i el pla alternatiu de busos podrà quedar o eliminat o reduït. Això permetrà que els esforços es traslladin de nou a l’R3.
Serveis directes
¿Quan? Sempre s’ha dit des de l’Administració que passaria a la primavera, però no s’ha concretat. Així que tant podria ser a finals de març com a principis de juny. En un suposar, es posarà en marxa el mateix sistema per carretera que ja va funcionar en el primer tall, amb busos entre les parades sense tren, però també amb serveis directes fins a Barcelona des de la Garriga i Centelles. La durada de 10 mesos d’interrupció del servei la confirmen a aquest diari dues fonts diferents implicades en el projecte de desdoblament de vies de l’R3. És molt temps, sens dubte, però també són moltes les virtuts del pla: més freqüència de pas i més fiabilitat en la línia al poder esquivar millor les avaries.
Notícies relacionadesUna pista del calendari podria donar-la el concurs públic per aconseguir els autobusos que hauran de cobrir el pla alternatiu de transport. Renfe encara no ha tret a licitació el projecte, que requereix un temps prudencial (setmanes, o un parell de mesos) perquè les empreses del gremi puguin presentar les seves ofertes. En el cas de Roda de Berà, la primera convocatòria va quedar deserta i Renfe va haver de posar més diners sobre la taula. Finalment, en un mes es va poder resoldre tot.
El 29 de setembre del 2023 es van presentar els detalls de la duplicació de vies entre les dues estacions implicades, Parets i la Garriga, un total de 18 quilòmetres i una inversió de 155 milions per a un projecte que ja al segle passat apareixia a l’agenda pública. El retard farà impossible que es compleixi aquesta previsió, però el 2026 sí que podria estar liquidat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet