Infraestructures
La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga
La nova afectació hauria de començar abans de l’estiu, després que acabi el projecte ferroviari de Roda de Berà
L’R3 de Rodalies afronta una dècada en «estat d’excepció»
Renfe, un polvorí públic en què els presidents amb prou feines arriben als tres anys en el càrrec
Això de desdoblar l’R3 de Rodalies és molt fàcil d’entendre. ¿Recordeu aquests saberuts exercicis de Matemàtiques en què calia resoldre en quin punt es trobarien dos trens? Doncs en aquest traçat ferroviari que va de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Tor de Querol pot ser que aquests combois mai es trobin perquè, al ser de via única, un arbre caigut sobre la infraestructura, un robatori de cable de coure o una fallada de tensió a la catenària converteix la línia en una mena de cul-de-sac. Tenir dues vies paral·leles permetrà, en el futur, que en el cas que una falli, es pugui utilitzar la contigua. Estrenyent la capacitat i la freqüència de pas, cert, però permetent que segueixi en funcionament. El següent gran pas d’aquest projecte faraònic serà finalitzar les obres entre Parets i la Garriga, que ja van generar un primer tall de cinc mesos entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024. El segon tall serà molt més llarg, d’almenys 10 mesos, i hauria de començar abans de l’estiu.
Viatgers del tren, a Centelles, es dirigeixen a la parada de bus per seguir el seu camí, durant el tall de l’R3, l’octubre del 2023 /
Aquest segon tall, que ja es va anunciar que seria més llarg, s’havia d’escometre a l’estiu del 2024, però la magnitud d’una altra obra capitanejada per Adif, el gestor públic de la infraestructura ferroviària, va obligar a retardar-lo. Els esforços es van desplaçar cap al sud, al projecte d’adaptació al Corredor Mediterrani del túnel de Roda de Berà, uns treballs que van començar l’1 d’octubre del 2024 i que està previst que acabin (en la seva part més vetusta) el 2 de març d’aquest any. Els trens podran tornar a circular amb limitacions, així que el pla alternatiu d’autobusos podrà quedar o eliminat o molt reduït. Això permetrà que els esforços es traslladin de nou a l’R3.
¿Abans de l’estiu?
¿Quan? Sempre s'ha dit des de l’Administració que succeiria a laprimavera, però no s’ha concretat. Així que tant podria ser a finals de març com a principis de juny. Suposadament es posarà en marxa el mateix sistema per carretera que ja va funcionar en el primer tall, amb busos entre les parades sense tren però també amb serveis directes fins a Barcelona des de la Garriga i Centelles. La durada de 10 mesos d’interrupció del servei la confirmen a aquest diari dues fonts diferents implicades directament en el projecte de desdoblament de vies de l’R3. És molt temps, sens dubte, però també són moltes les virtuts del pla: més freqüència de pas i més fiabilitat en la línia al poder esquivar millor les avaries.
Concurs públic
Una pista del calendari podria donar-la el concurs públic per aconseguir els autobusos que hauran de cobrir el pla alternatiu de transport. Renfe encara no ha tret a licitació el projecte, que requereix un temps prudencial (setmanes, o un parell de mesos) perquè les empreses del gremi puguin presentar les seves ofertes. En el cas de Roda de Berà, la primera convocatòria va quedar deserta i Renfe va haver de posar més diners sobre la taula. Finalment, en un mes es va poder resoldre tot.
Passatgers fent el transbordament entre tren i bus a Mollet, l’octubre del 2023 /
El 29 de setembre del 2023 es van presentar els detalls de la duplicació de vies entre les dues estacions implicades, Parets i la Garriga, un total de 18 quilòmetres i una inversió d’ uns 155 milions d’euros per a un projecte que ja al segle passat apareixia a l’agenda pública. El llavors secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores (actual conseller delegat de TMB), va explicar que l’obra estaria acabada a finals del 2025 i que implicava no només més raïls, sinó també una «modernització integral delsistema». El retard en l’execució del segon tall farà impossible que es compleixi aquesta previsió, però el 2026 sí que podria estar liquidat.
Altres millores
Notícies relacionadesEl projecte inclou, a més del desdoblament, l’ampliació de les andanes de les estacions afectades (de 160 a 210 metres de longitud ), l’actualització dels enclavaments (el sistema de control de senyals, que passa de geogràfic a electrònic), instal·lació d’ascensors i l’eliminació dels encreuaments d’andana al mateix nivell. Els 155 milions també donaran per cobrir i construir la nova estació de Parets del Vallès (prevista per a finals del 2026), col·locar pantalles acústiques i instal·lar un tancament de tot el trajecte.
El desdoblament entre Parets i la Garriga és una de les peces del gran puzle de millores pendents a l’R3 de Rodalies, una línia en la qual està previst que la doble via sigui una realitat entre Montcada i Vic (uns 60 quilòmetres) en algun moment de la pròxima dècada.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Angelina Torres, la superàvia catalana
- "Vam passar por en cinc minuts interminables"
- La reinvenció de Demi Moore
- Infraestructures La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga
- Lluita contra el frau Les entitats hauran de declarar a Hisenda els pagaments fets amb una targeta si el total supera els 25.000 euros a l’any
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Multimèdia | Guia dels aliments de temporada: gener, el mes de la carxofa
- ¿I si Chen no mana?
- El Barça, a prop del desastre
- Els abonats del Barça hauran de pagar pel Barça-Betis de Copa