MOBILITAT

El Govern accelera per crear un bitllet únic de tren i bus per a tot Espanya

La targeta servirà per a tot el territori i ja existeix en altres països com Alemanya. Permetrà amb una tarifa mensual desplaçar-se en qualsevol mitjà de transport públic a totes les localitats espanyoles, excepte en alta velocitat.

El Govern accelera per crear un bitllet únic de tren i bus per a tot Espanya
3
Es llegeix en minuts
David Page
David Page

Periodista

ver +

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible posarà en marxa un bitllet únic per a tot el transport públic arreu del país. Així ho va anunciar ahir el ministre Óscar Puente, en unes jornades del New Economy Forum: "Vivim una transició que ens ha de conduir a implantar el 2026 un bitllet únic a Espanya, una cosa que ja té Alemanya".

El titular de la cartera de Transports va explicar que, durant la primera meitat del 2025, es mantindran "una part" de les bonificacions al transport posades en marxa durant el 2022 i el 2023 per pal·liar els efectes de la inflació, mentre en la segona part de l’any s’aniran reduint gradualment per posar en marxa durant el pròxim exercici aquest bitllet únic, que funcionarà amb recursos del Govern, però també de les comunitats autònomes.

Aquest bitllet únic, encara en una fase embrionària, serà una targeta única de transport ferroviari i autobús per a tot el territori. "És una cosa que té Alemanya, que té avantatges i desavantatges i fallades que ens permeten aprendre", va explicar Puente, que creu que aquesta mesura atorgarà més comoditat per als usuaris, a més de permetre "una millor distribució dels recursos i començar a abocar els esforços en la qualitat del transport públic".

L’exemple alemany

Aquesta targeta neix a fi de "facilitar l’accés a qualsevol transport públic", en paraules d’Álvaro Fernández Heredia, secretari general de Mobilitat Sostenible. La idea és que un ciutadà, amb aquest abonament, pugui desplaçar-se el mateix dia (o en diferents dies) en un autobús de l’Empresa Municipal de Transport (EMT) de Madrid o en un tren Rodalies a Catalunya sense necessitat d’anar adquirint títols per a cada mitjà.

Aquest sistema no és nou, sinó que ja existeix en altres països d’Europa, com Alemanya. Allà es va implantar el 2022, costa 58 euros al mes i l’utilitzen 17 milions d’habitants. "Serà semblant", explica Fernández Heredia. Aquesta targeta inclourà tot el transport urbà, metropolità i estatal, inclosos els serveis de Rodalies i Mitjana Distància de Renfe, a més de les concessions estatals d’autobusos. En quedaran exclosos els serveis d’alta velocitat de l’operadora ferroviària pública, a més dels combois operats per altres companyies, com Ouigo i Iryo.

De moment, encara no s’ha fixat el preu que tindrà aquest bitllet únic ni si canviarà depenent de l’edat o la situació econòmica del titular. L’empresa pública d’enginyeria i consultoria Ineco serà l’encarregada de fixar-lo, i hauria d’estar a punt durant els pròxims quatre o cinc mesos, abans d’acabar l’any. "Tindrà un preu competitiu, però també cal tenir en compte que es dona un valor afegit", explica el secretari general de Mobilitat Sostenible, potser referint-se al fet que no podrà costar el mateix que un abonament mensual d’una ciutat o comunitat autònoma com els que ja existeixen. En cas d’implantar-se, requerirà la col·laboració entre les diferents comunitats i els ajuntaments, ja que el transport urbà depèn dels segons, i els consorcis, de les primeres. No obstant, aquests estaran incentivats a participar-hi: la nova llei de mobilitat sostenible, que es debatrà al Congrés en els pròxims mesos, contempla un fons per sufragar part dels costos, ja que el motiu és incentivar el transport públic.

Malgrat que a priori es tracta d’una mesura positiva per incentivar el transport públic, podria donar-se la situació o eventualitat que algunes localitats o regions no s’hi integrin. "Aquestes administracions hauran d’explicar als seus ciutadans els motius de quedar-ne fora", va dir Álvaro Fernández Heredia.

Corredor mediterrani

Notícies relacionades

Durant el fòrum, Óscar Puente va destacar que, el 2028, un tren d’alta velocitat podria recórrer el trajecte entre Almeria i la frontera amb França. "Quan vam arribar al Govern el 2018, el 80% del traçat del corredor mediterrani estava sense definir. Avui, sis anys després, tot està en execució o té els instruments tècnics per desenvolupar l’obra. Quan estigui completat l’enllaç amb Algesires, haurem connectat gairebé una dotzena de ciutats de més de 100.000 habitants, que representen més del 40% del PIB nacional", va afegir.

L’últim any, Transports ha invertit 2.400 milions entre els corredors Mediterrani i l’Atlàntic, 689 milions amb càrrec als fons del Pla de Recuperació. "Són una pedra angular en l’estratègia del ministeri, el desplegament del qual s’ha accelerat aquest últim any. El del Mediterrani ha tancat el 2024 amb una inversió històrica. Hem executat obres per un import de 1.280 milions d’euros, un 33% més que en l’exercici anterior", expliquen des de la cartera liderada per Puente.