Mobilitat sostenible

Els nous trens de Rodalies es provaran a la línia R1 abans d’entrar en servei el 2026

«En els pròxims dos anys veurem una millora molt significativa a la xarxa ferroviària de Catalunya», afirma el president Illa

El taller de reparació de Renfe a Vilanova: 100 anys de posada a punt ferroviària

La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La millora del sistema ferroviari català és un camí de tres vies. És necessari modernitzar la infraestructura (estacions, senyalització, desdoblament del traçat...), cal canviar el sistema de governança (el traspàs total de les competències) i també és necessari actualitzar el parc mòbil. Sobre aquest tercer assumpte hi ha hagut novetats aquest divendres amb la presentació del primer dels nous trens que Alstom fabrica per a Rodalies Renfe a Santa Perpètua de Mogoda. La seva entrada en servei s’espera per al 2026, tot i que serà un procés que comportarà diversos anys fins a arribar a les 101 noves unitats que substituiran els combois més veterans. Abans que puguin pujar els passatgers, l’operador provarà el tren. Està previst, tal com confirmen des del Departament de Territori, que en les pròximes setmanes o mesos comenci a circular sense passatge pel traçat de l’R1, la línia del Maresme, que serà la primera que es traspassarà a la Generalitat.

El president Illa, aquest divendres, durant la presentació dels nous trens que Alstom fabrica per a Rodalies a Santa Perpètua de Mogoda /

Jordi Cotrina

El president Salvador Illa i el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, han passat el matí a la planta d’Alstom, on a més de donar la benvinguda el flamant tren de la sèrie 452, han volgut escenificar el compromís de les dues administracions per la millora del sistema ferroviari català. «Veníem de 20 anys d’oblit i abandonament per part del PP», ha llançat el ministre. «En els dos anys vinents veurem una millora molt significativa en el servei de Rodalies», ha afegit el president.

El que ha de venir

A Alstom està previst que es construeixin 201 nous trens per un valor de 1.800 milions d’euros. A aquests cal afegir-hi la comanda realitzada pel Govern a Stadler (79 unitats) i CAF (130 més). En total, prop de 4.000 milions d’euros destinats a renovar la flota de rodalies i regionals de tot l’Estat. La flota catalana es veurà reforçada amb 72 trens per a Rodalies i 38 pera Regionals. Això suposa, segons ha detallat Puente, que durant quatre anys s’incorporaran dos trens nous a la setmana. En el cas d’Alstom, l’entrega gradual serà d’entre tres i quatre unitats al mes.

Els tres primers trens que Alstom fabrica per a Rodalies circularan en proves aquest any /

JORDI COTRINA

Puente ha explicat que Govern i Generalitat presentaran en les pròximes setmanes els detalls delsegon quinquenni del pla de Rodalies iniciat el 2020 i que preveu, per a tota la dècada, una inversió pròxima als 6.300 milions. «Un de cada dos euros invertits pel ministeri a Catalunya són per a Adif i Renfe; estem fent els deures, i no hi ha incidències perquè estiguem de braços plegats, al contrari», ha concretat el màxim responsable de Transports i Mobilitat Sostenible.

Notícies relacionades

Els nous trens de la sèrie 452 tenen un 20% més de capacitat i més portes per entrar i sortir, cosa que ajudarà a reduir el temps de parada a les estacions. També permeten combinar vagons d’un i dos pisos, que podran utilitzar-se en funció de la necessitat de cada línia de Rodalies.

Raül Blanco (centre) al costat del director de Rodalies Catalunya, Antonio Carmona (esquerra), i el secretari de Transports del Govern, Manel Nadal /

Carlos Márquez Daniel

En l’acte de Santa Perpètua s’ha pogut veure l’encara president de Renfe, Raül Blanco, que dimarts va anunciar la seva dimissió. La d’aquest divendres haurà sigut una de les seves últimes aparicions al capdavant de l’operador ferroviari, ja que el seu adeu està previst per al 14 de gener. Després de fer-se una foto davant el nou tren al costat del director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona, i el secretari de Transports i Mobilitat del Govern, Manel Nadal, ha fet broma amb esportivitat: «Una foto per a la història».