Mobilitat sostenible

Els nous trens de Rodalies començaran a circular a l’R1

Tot i que els combois entraran en servei el 2026, abans començaran les proves pel Maresme, el primer tram que es traspassarà a la Generalitat.

Puente: «No hi ha incidències perquè estiguem de braços plegats, sinó al contrari» 

Els nous trens de Rodalies començaran a circular a l’R1
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La millora del sistema ferroviari català és un camí de tres vies. És necessari modernitzar la infraestructura (estacions, senyalització, desdoblament del traçat...), cal canviar el sistema de governança (el traspàs total de les competències) i també és necessari actualitzar el parc mòbil. Sobre aquest tercer assumpte hi va haver novetats ahir amb la presentació del primer dels nous trens que Alstom fabrica per a Rodalies Renfe a Santa Perpètua de Mogoda. La seva entrada en servei s’espera per al 2026, tot i que serà un procés que trigarà diversos anys fins a arribar a les 101 noves unitats que substituiran els combois més veterans. Abans que puguin pujar-hi els passatgers, l’operador provarà el tren. Està previst, com confirmen des de Territori, que en les pròximes setmanes o mesos comenci a circular sense passatge pel traçat de l’R1, la línia del Maresme, que serà la primera que es traspassarà a la Generalitat.

El president, Salvador Illa, i el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, van estar ahir a la planta d’Alstom, on, a més de donar la benvinguda al flamant tren de la sèrie 452, van escenificar el compromís de les dues administracions per la millora del sistema ferroviari català. "Veníem de 20 anys d’oblit i abandonament per part del PP", va criticar el ministre. "En els pròxims dos anys veurem una millora molt significativa en el servei de Rodalies", va afegir el president.

El que vindrà

Està previst que a Alstom es construeixin 201 nous trens per un valor de 1.800 milions d’euros. Als 201 trens encara se’ls ha d’afegir la comanda realitzada pel Govern a Stadler (79 unitats) i a CAF (130 més). En total, prop de 4.000 milions destinats a renovar la flota de Rodalies i Regionals de tot l’Estat. La flota catalana es veurà reforçada amb 72 trens per a Rodalies i 38 per a Regionals. Això suposa, segons Puente, que durant quatre anys s’incorporaran dos trens nous a la setmana. En el cas d’Alstom, l’entrega gradual serà d’entre tres i quatre unitats al mes.

El ministre va explicar que el Govern espanyol i la Generalitat presentaran en les pròximes setmanes els detalls del segon quinquenni del pla de Rodalies iniciat el 2020 i que preveu, per a tota la dècada, una inversió pròxima als 6.300 milions. "Un de cada dos euros invertits pel ministeri a Catalunya són per a Adif i Renfe. Estem fent els deures i si no hi ha incidències no és perquè estiguem de braços plegats, sinó al contrari", va dir el màxim responsable de Transports i Mobilitat Sostenible.

Notícies relacionades

Els nous trens de la sèrie 452 tenen un 20% més de capacitat i més portes perquè la gent entri i surti, de manera que també es reduirà el temps de parada a les estacions. També permeten combinar vagons d’un i dos pisos, que podran utilitzar-se en funció de la necessitat de cada línia de Rodalies.

A l’acte es va poder veure l’encara president de Renfe, Raül Blanco, que dimarts va anunciar la seva dimissió, prevista per al 14 de gener. Després de fer-se una foto davant el nou tren amb el director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona, i el secretari de Transports i Mobilitat del Govern, Manel Nadal, va fer broma amb esportivitat: "Una foto per a la història".