Objectiu, contenir l’AP-7

Les carreteres catalanes trenquen la mitjana espanyola i registren un descens anual de la mortalitat de l’11%. Reduir l’excés de velocitat a l’autopista és prioritari.

Un mosso charla con un camionero en la AP-7, este jueves

Un mosso charla con un camionero en la AP-7, este jueves / ACN

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entre l’1 de gener i el 31 de desembre del 2024 van morir a les carreteres catalanes 136 persones. Amb l’obligat recordatori que cada víctima comporta una tragèdia irreparable, la xifra de morts està lluny dels registres dels anys anteriors: un 11% menys que l’any passat i un 23% per sota de la dada del 2019. És a dir, la tendència és positiva i no sembla forassenyat que es compleixi en cinc anys l’objectiu de reduir en un 50% els morts de l’exercici anterior a la pandèmia. El 2030 haurien de ser un màxim de 87 els morts, 49 menys que el 2024.

El Servei Català de Trànsit, de la mà dels Mossos d’Esquadra, inicia una nova carrera de 365 dies en què l’objectiu es manté intacte: reduir la sinistralitat i el nombre de víctimes, meta que requereix una renovació de l’estratègia. El detall arribarà en roda de premsa la setmana que ve, però el balanç en carretera dels 12 mesos anteriors, i l’estela precedent, permet endevinar certa orientació, com el control de la contenció a l’AP-7, l’accidentalitat de les persones grans o la vulnerabilitat de les motos. Amb un tema de fons com a gran protagonista: l’excés de velocitat. Es calcula que el 20% dels conductors circulen superant el límit.

L’autopista del Mediterrani va tancar el 2024 amb sis víctimes mortals, una xifra que, posada en perspectiva, és una dada esperançadora: 15 morts el 2023, 24 el 2022 i 15 víctimes mortals el 2019. El final dels peatges en aquesta artèria va derivar conductors cap a l’AP-7, molts dels quals no estaven acostumats a circular per una via amb tanta densitat. Aquesta falta de perícia va generar dos fenòmens: atropellaments de gent que sortia del cotxe com si estiguessin en una comarcal i xocs per darrere pels canvis bruscos de velocitat causats per les sobtades retencions. Només el 2022 es van registrar nou atropellaments mortals en aquesta via.

Camions i motoristes

Notícies relacionades

La contenció en aquesta artèria serà, sens dubte, una de les principals missions del Servei Català de Trànsit. En els últims dos anys, rara ha sigut la compareixença del seu director, Ramon Lamiel, que no inclogués alguna menció a l’AP-7. Es continuarà apostant pels carrils addicionals els dies de més demanda i per la velocitat variable en trams més perillosos, a més dels radars mòbils.

El control dels camions que circulen per l’autopista del Mediterrani no serà menys intensiu. La presència de vehicles pesants va créixer un 80% després de la caiguda dels peatges, una dada que no marida bé amb un 40% d’increment de turismes. Com a resultat, els camions estan implicats en el 40% dels sinistres que es produeixen a l’AP-7. Els motoristes continuaran sent un dels focus principals, tant en l’àmbit urbà com en l’interurbà. El 2024 van suposar el 34,6% de les víctimes mortals, malgrat que representen un percentatge baix de la mobilitat.

Temes:

Focus Motos