52 educadors socials per lluitar contra l’abandonament escolar

Educació preveu fer un seguiment de l’alumnat que l’any passat es va matricular a 4t d’ESO i que ara no cursa cap ensenyament reglat.

52 educadors socials per lluitar contra l’abandonament escolar
3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La primera crisi amb què la consellera Esther Niubó va haver de lidiar acabada d’instal·lar a la Conselleria d’Educació i FP va ser el caos en les preinscripcions en la formació professional, que va acabar amb 8.000 alumnes que es van quedar sense plaça pública fora del radar del departament. Segons les últimes xifres oficials, de finals d’octubre, el 64,7% de l’alumnat que aspirava a estudiar un grau mitjà i no va obtenir plaça en cap de les assignacions malgrat complir els requisits va abandonar els estudis. 4.373 joves que, malgrat tenir el títol de l’ESO i haver fet una preinscripció a l’FP, creuant les dades, aquest curs "no apareix en el RALC" (el registre d’alumnat en el sistema educatiu català, tant públic com privat). Xifra preocupant a què se n’afegia una altra: el 46,3% (3.921 alumnes més) també sense plaça, en el seu cas per no complir els requisits, que tampoc segueixen en el sistema.

Per reduir aquest abandonament escolar primerenc, un dels grans mals del sistema, el departament ha incorporat 52 educadors socials de forma estructural en els diferents Serveis Territorials, a través dels Centres de Recursos Pedagògics. Així consta en la resposta per escrit publicada al Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya (BOPC) a la pregunta al Govern sobre les propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives (comitè d’experts convocat després del desastre de PISA) que el departament té previst posar en marxa.

Receptes de consens

Aquest document, presentat fa menys d’un any, va ser molt present en el debat educatiu la setmana passada després de la firma del polèmic acord del Govern amb l’OCDE perquè aquest elabori una nova radiografia del sistema i una altra bateria de propostes per millorar-lo. Un encàrrec que famílies i docents consideren innecessari, ja que apunten que el sistema ja està més que radiografiat i les necessitats, detectades, i recollides, per exemple, en l’esmentat informe del grup impulsor.

De fet, segons la resposta del Govern sobre en quin punt està la posada en pràctica d’aquestes mesures, el departament té en marxa una bateria de mesures de les recollides en aquest document, a més de la contractació dels 52 educadors. Mesures com "el seguiment de l’alumnat matriculat a quart d’ESO el curs passat i que actualment no està cursant cap ensenyament reglat" (en aquesta línia, el Govern es va comprometre al novembre a trucar una a una a aquestes 8.000 persones sense plaça a FP pública).

Notícies relacionades

La resposta parlamentària per escrit recull també accions com la sol·licitud d’informació als centres sobre el consell orientador a quart de l’ESO. Es farà mitjançant un aplicador corporatiu i té l’objectiu de difondre el coneixement de l’oferta entre els orientadors de l’ESO i els tutors, de conèixer les intencions de l’alumnat de quart d’ESO, ajustar l’oferta de batxillerat i grau mitjà i formar els centres sobre el procés orientador en el moment de transició a la postobligatòria (mesura planificada per al segon trimestre d’aquest 2025).

En el mateix paquet de mesures, el departament apunta que està treballant en la regularització dels centres privats de noves oportunitats mitjançant la publicació conjunta amb el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) d’un decret de noves oportunitats –previst per al segon trimestre del 2025–, i assegura també estar treballant en el disseny d’un Servei de Suport a les Noves Oportunitats en coordinació amb altres administracions (i el compromís és elaborar-lo durant el primer semestre del 2025 per implementar, si és necessari, una prova pilot el curs 2025-2026 en alguns territoris).

Temes:

Educació