MOBILITAT

Un sistema amb IA predirà el risc d’accidents a l’AP-7

Trànsit suma sis nous carros-radar a la xarxa viària catalana per combatre els excessos de velocitat. El 2024, 180 persones van morir en sinistres de trànsit, un 21% menys que el 2023.

Un sistema amb IA predirà el risc d’accidents a l’AP-7
2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

En els pròxims mesos, el Servei Català de Trànsit (SCT) disposarà d’una nova eina per predir el risc d’accidents de trànsit. Es tracta d’un sistema amb intel·ligència artificial (IA) que amb diverses variables determinarà les zones en les quals és més probable que es produeixi un sinistre. El director de Trànsit, Ramon Lamiel, va explicar ahir que s’està ultimant aquest sistema amb un investigador de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i que ajudarà a gestionar el trànsit a l’AP-7.

En concret, el projecte d’IA predirà el risc d’accidents del tram que hi ha entre el Vendrell i Granollers de l’AP-7. De moment, el sistema prediu amb un 95% d’encert la intensitat i velocitat del trànsit que passa entre aquests punts. La següent fase serà incorporar-hi altres variables, com la geometria de les carreteres, l’orografia i les dates, ja que la circulació varia en aquests punts en funció de si és festiu o no.

Aquest sistema ha d’ajudar els gestors de Trànsit per actuar a la via i reduir els sinistres tant mortals com els que se salden amb ferits greus. Per això, l’important, segons Lamiel, és com comunicar el risc existent als usuaris de l’autopista.

110.000 multes

Lamiel va explicar que els quatre carros-radar que funcionen a Catalunya han controlat, des que van entrar en funcionament al novembre, 1,2 milions de vehicles i n’han multat 110.000 per excés de velocitat. "És un bon sistema per reduir la sinistralitat", va dir abans d’anunciar que Trànsit adquirirà aquest any sis carros-radar més, que es col·locaran en 150 punts de màxima perillositat al llarg d’aquest 2025, tot i que dependrà del temps que es tardi a rebre’ls.

Trànsit també ubicarà un sistema de velocitat variable a la C-58 i vol deixar un carril per a motos a la B-23. Per reduir la sinistralitat, s’intensificaran els controls específics dels Mossos durant les tardes i els caps de setmana, i s’incidirà en algunes vies com l’AP-7, i les seves annexes, com la C-32 i la C-25. A més, hi haurà més control dels vehicles pesants a la C-32 nord i a la C-33.

Trànsit va fer ahir balanç de la sinistralitat viària a Catalunya durant el 2024. En total, l’any passat van perdre la vida 180 persones en 165 accidents de trànsit entre la xarxa viària urbana i interurbana de Catalunya, cosa que suposa una reducció del 21% respecte al 2023, quan van morir 227 persones en 209 sinistres mortals. A més, l’any passat es van registrar 1.683 ferits greus, que suposen un 2,3% menys que el 2023.

Notícies relacionades

La carretera amb més sinistralitat va ser la C-37, amb set víctimes mortals, tres d’elles en un mateix accident a Castellfollit del Boix, seguida de l’Eix Transversal (C-25), l’N-2 i l’N-420 amb sis morts cada una. A l’AP-7 s’ha continuat reduint la xifra de víctimes mortals: en aquesta via hi va haver nou morts menys que el 2023. "Hem contingut el nombre de víctimes mortals però no el de ferits greus, que s’ha incrementat", va advertir Lamiel.

Només a la xarxa viària interurbana catalana, l’any passat van morir 136 persones en 121 accidents. D’aquestes víctimes mortals, gairebé la meitat, un 45,5%, pertanyien a col·lectius vulnerables com motoristes (47 morts), vianants (8 morts) i ciclistes (6), a més d’un usuari d’un vehicle de mobilitat personal (VMP).