Educació

Catalunya farà una «avaluació emocional» del professorat com a factor clau per remuntar el sistema

A1-204430923.jpg

A1-204430923.jpg / ANNA MAS TALENS

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un 45% dels docents assegura tenir una salut psicològica dolenta o molt dolenta i un 36% admet estar disposat a deixar la professió, segons dades d’una enquesta del sindicat USTEC fetes públiques el mes de novembrepassat. Un altre informe elaborat pel sindicat CSIF amb entrevistes a 3.000 mestres i professors de primària i secundària de tot l’Estat publicat amb pocs dies de diferència assenyala que gairebé tots els docents de l’escola pública (91%) respon que hi ha problemes de convivència a les seves classes i el 72% afirmen que han patit atacs verbals o físics, també amenaces, per part dels estudiants.

En aquest context, una de les mesures plantejades pel Grup Impulsor de Mesures per a la Millora Educativa convocat per l’anterior Govern després del daltabaix de PISA per remuntar el nivell del sistema educatiu català va ser centrar-se en «el benestar docent».

Recollint aquest guant, l’actual Govern apunta en una resposta parlamentària per escrit que una de les línies de treball del Departament d’Educació i FP és «assegurar les condicions de benestar de tots els membres de la comunitat educativa per afavorir els processos d’ensenyament i aprenentatge des de la corresponsabilitat».

El Govern diu que està desenvolupant un Pla de Benestar Docent, que inclou «l’avaluació emocional, la detecció precoç i l’atenció integral al professorat». Un pla que es comprometen a «definir i iniciar les accions pilot» aquest curs 2024-2025, i que s’ha de «desenvolupar per complet» el curs 2025-2026.

En aquesta mateixa línia de treball, el Departament es refereix també al benestar de l’alumnat. «Es preveu continuar desplegant de manera progressiva els programes dirigits a treballar el benestar de l’alumnat (Salut i escola i Escoles Promotores deSalut) distribuïts en sis eixos: coeducació i perspectiva degènere, benestar emocional, hàbits saludables, conductes addictives, neurodesenvolupament i salut social i entorn», prossegueix la mateixa resposta parlamentària.

Fomentar la participació

Notícies relacionades

Sobre la participació de l’alumnat en els centres educatius, la mateixa línia de treball del Govern preveu publicar una guia pedagògica amb eines i recursos sobre com fomentar la participació de l’alumnat. I, en paral·lel, el Govern assegura que impartirà formació docent en aquest àmbit el curs 2025-2026.

En el sindicat USTEC, el majoritari a l’escola pública catalana, assenyalaven aquesta mateixa setmana en una entrevista a 3Cat que una de les principals necessitats dels docents és «establir un calendari per a l’augment del sou fins al 25% per contrarestar la pèrdua del poder adquisitiu dels últims anys». I amenaçaven amb conflictes laborals si el Govern no atenia les seves demandes salarials.