INFRAESTRUCTURES
Les obres al túnel de Roda de Berà arriben al 70% d’execució
Adif està instal·lant el tercer fil, que ha de permetre l’entrada en funcionament del corredor mediterrani. La restitució del trànsit segueix prevista per al 3 de març.

Les obres d’ampliació del túnel de Roda de Berà (Tarragonès) avancen "segons la previsió": se n’ha executat un 70% del total i el calendari de reobertura del trànsit ferroviari es manté per al 3 de març. Així ho van confirmar ahir els responsables d’Adif en la segona visita d’obres que es fa al túnel des que va començar l’actuació, a principis d’octubre del 2024. Les obres encaren ara l’últim mes i mig per acabar amb la impermeabilització i la instal·lació de la via i la catenària en el tram d’1,5 quilòmetres que correspon al túnel.
Luis Fernando Fernández, el responsable d’infraestructures d’Adif i encarregat de l’obra d’instal·lació del corredor mediterrani en el tram entre Vila-seca i Castellbisbal, va valorar l’obra com "un esforç important per recondicionar un túnel de 150 anys, millorar-lo i ampliar la capacitat de pas dels trens", cosa que permetrà l’accés de combois d’ample europeu i més velocitat. Les obres serviran per instal·lar el tercer fil corresponent al corredor mediterrani, per adaptar les vies d’ample ibèric a unes que permetin l’ample europeu. Això s’està fent en tres trams: de nord a sud, el primer tram és entre Castellbisbal i el túnel de Roda, el segon és el del mateix túnel i el tercer és el que arriba a Vila-seca. Les obres mantenen des de l’octubre una afectació total al pas de trens de mercaderies i passatgers, cosa que ha portat Renfe a oferir el pla alternatiu més car de la història de Rodalies.
El més "complicat i crític"
El tram del túnel té una execució del 70%, mentre que els altres trams estan pràcticament complets, amb més del 90% d’execució, i Adif preveu tenir-los enllestits a principis del febrer. En el tram del túnel, que Fernández considera "el més complicat i crític" de l’antiga xarxa ferroviària, falta acabar la impermeabilització de les instal·lacions i la instal·lació de la via sobre el formigó i la catenària. Adif insisteix que el termini de finalització de les obres no ha canviat i que el servei ferroviari de mercaderies i de passatgers es restablirà el 3 de març, tal com s’havia compromès a fer Renfe.
Segons Fernández, les obres d’adequació permetran posar en marxa el corredor mediterrani en un dels últims trams catalans que falten per adaptar i evitaran que els altres trens estiguin obligats a reduir la velocitat. Fins ara, la limitació per a tots els combois, tant de passatgers com de mercaderies, era de 30 km/h en el tram del túnel de Roda, mentre que la placa instal·lada permetrà el pas a 120 km/h. "L’ampliació del gàlib i la impermeabilització del túnel milloraran la fiabilitat i el confort per als viatgers", assenyala el responsable de l’obra.
Notícies relacionadesEl tram de Roda de Berà té un cost d’aproximadament 18 milions d’euros, mentre que el total d’adaptació ferroviària entre Castellbisbal i Vila-seca voreja els 500 milions. El túnel de Roda, de 150 anys, té 422 metres de llarg i, després de la reforma, tindrà 9,4 metres d’alt i permetrà el pas de trens de fins a 5,4 metres d’alçada.
Tot i que Renfe té previst reprendre el servei el 3 de març, Adif recorda que les actuacions encara no s’hauran acabat. La intenció a partir del març i fins a l’estiu és que les obres es duguin a terme en determinats caps de setmana i durant les hores nocturnes per minimitzar les afectacions. A més, amb les obres s’han detectat algunes deficiències, que es cobriran amb una aportació d’emergència de 18,3 milions d’euros, aprovada aquesta setmana pel Consell de Ministres.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Menjadors escolars El Govern central prohibeix la brioixeria industrial a les escoles i augmenta el consum de peixos, verdures i cereals integrals
- El Parlament resoldrà si Orriols va vulnerar el codi de conducta per dir que Driouech "normalitza la misogínia" pel vel
- Reunió del Govern Dimiteix el delegat a Perpinyà que va qüestionar el terme ‘Catalunya Nord’ i el rellevarà un exalcalde de Junts