L’escola inclusiva arribarà també a l’FP i el batxillerat
L’actual decret, aprovat el 2017 i encara per acabar d’implementar-se, cobreix només de segon cicle d’infantil a l’ESO i la idea és revisar-lo
Entre les 260 mesures recollides en les més de 120 pàgines del Pla de Govern 2024-2027, publicat el mes de desembre passat, es recull una de les peticions més repetides en els últims temps per la comunitat educativa: revisar el decret 150/2017 de l’educació inclusiva. Un decret molt aplaudit quan es va aprovar fa set anys en el qual s’assenyala que cada nen amb una necessitat específica ha de comptar amb els recursos i suports necessaris al llarg de tota l’etapa educativa obligatòria per poder estudiar a l’escola ordinària, juntament amb els seus companys. Una cosa que, set anys després de la seva entrada en vigor, és només un dret universal sobre el paper.
Amb l’objectiu que deixi de ser només un dret teòric, la mesura 3.2.2 del Pla de Govern planteja revisar aquest decret "per estendre l’aplicació al primer cicle d’educació infantil, al batxillerat i als cicles formatius" –fins ara se centra només en l’etapa obligatòria– i, la part més complexa, però, al seu torn, imprescindible: "Accelerar-ne el desplegament" –la gran crítica– amb un mapa de recursos al territori.
L’oblit de la postobligatòria era una de les grans demandes sobretot dels instituts que ofereixen cicles formatius. Als graus mitjans arriben moltíssims joves amb necessitats específiques que perden els suports que podien tenir a l’ESO al passar a la formació professional.
En paral·lel, a aquest compromís de revisió del decret, el Departament d’Educació i FP va iniciar al setembre tres nous cursos de formació per a docents en educació inclusiva: Els trastorns d’aprenentatge i el TDHA en el marc de l’escola inclusiva, Els trastorns del llenguatge en el marc de l’escola inclusiva i Alumnes amb sordesa: necessitats i respostes, tal com explica el Govern en resposta parlamentària sobre quines propostes plantejades pel Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives té previst posar en marxa.
Cursos de formació
El Departament va treure per al primer torn d’aquestes formacions 175 places i va rebre 657 sol·licituds de docents interessats, cosa que confirma tant la necessitat d’aquests com les ganes del professorat. Finalment, segons fonts de la conselleria consultades per EL PERIÓDICO, van poder apuntar-se i ja s’estan formant 190 professionals. Per al segon torn hi ha 210 places i 670 aspirants (i el nombre final d’inscrits està encara per determinar).
A més d’aquestes primeres formacions en marxa, en la mateixa resposta parlamentària, el Govern parla també de l’oferta de formació per a personal d’atenció educativa en trastorn de l’aspecte autista, TDAH i regulació de la conducta (planificat per a aquest gener); i l’inici d’un nou curs sobre estratègies de regulació de la conducta, previst per al mes de setembre d’aquest any (és a dir, a l’inici del pròxim curs escolar).
Una altra de les mesures proposades pel grup d’experts convocat després del daltabaix català a PISA que el Govern ha portat ha terme és la contractació de 52 educadors socials per lluitar contra l’abandonament escolar primerenc, acció que el Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya (CEESC), que es va reunir aquesta setmana amb les consellera Esther Niubó, celebra, tot i que demanen que ampliï la presència d’aquesta figura a les escoles de Catalunya.
Educació integral
Els educadors socials destaquen la importància d’incorporar la mirada socioeducativa als centres per abordar reptes com l’educació integral de l’alumnat, la convivència, la desigualtat, l’atenció a la diversitat, l’absentisme escolar i la relació de l’escola amb el seu entorn. Actualment, 85 escoles catalanes disposen d’aquesta figura com a part d’un programa que acaba aquest any.
Notícies relacionadesEl CEESC ha destacat l’impacte positiu d’aquests professionals i ha sol·licitat que les seves places es converteixin en estructurals i s’estenguin de manera progressiva en tots els centres educatius. Segons va assenyalar el CEESC en un comunicat després de la trobada, la conselleria coincideix "plenament" en la valoració positiva del valor afegit dels educadors socials i confia que el programa actual "es prorrogui dos cursos més, fins al 2027".
Segons assenyalen des del CEESC, en la recent trobada amb la consellera Niubó van coincidir en la consideració que els educadors socials haurien de formar part d’altres estructures i equips del Departament i que seria "ideal" que poguessin assumir les tasques encarregades als anomenats COCOBEs (la figura de coordinador/a de Coeducació, Convivència i Benestar emocional).
- "Ansu hauria pogut ser Lamine Yamal"
- TikTok s’apaga i Bob Dylan l’encén
- Joan Antoni Samaranch Salisachs: "Animaria BCN a fer uns Jocs Olímpics, però el do de l’oportunitat és important"
- L’estrella country Underwood canta en la investidura de Trump
- Illa, sense pressupostos per al 2025, s’aferra a les concessions del Govern