Els joves passen més de 100 minuts al dia a TikTok
El temps que els menors inverteixen en les xarxes socials creix mentre que l’ús que fan de les eines educatives es redueix un 20%.
Una hora i 40 minuts. Aquest és el temps que passa, de mitjana, la joventut espanyola fent scroll i veient vídeos a TikTok. La plataforma, malgrat ser conscient dels perills que comporta per als adolescents, no ha fet grans canvis per evitar que els menors continuïn passant-hi més de 100 minuts al dia.
Sí que va crear una eina que permet a mares i pares establir límits de temps d’ús per part dels menors a 60 minuts per dia, però amb escassos resultats. ¿Per què? Segons documentació interna de la mateixa companyia, pel seu algoritme hiperpersonalitzat. Per adquirir l’hàbit només fa falta veure 260 vídeos que, si bé a priori semblen bastants, poden durar tan sols vuit segons i es reprodueixen per als espectadors en ràpida successió, de manera automàtica, segons la seva pròpia investigació.
TikTok, que en els últims dies ha sigut notícia pel seu futur incert als EUA, és la xarxa social en la qual més temps passen els joves espanyols, com reflecteix l’informe El dilema digital: La infància en una disjuntiva, elaborat per Qustodio amb dades del 2024 de 400.000 famílies amb fills entre quatre i 18 anys a Espanya, França, Regne Unit, EUA i Austràlia. En el cas d’Espanya, hi han participat 23.000 famílies.
El treball mostra que Instagram és la segona xarxa social més utilitzada. La joventut espanyola s’hi connecta gairebé una hora i mitja (87 minuts) al dia, després que el seu temps d’ús hagi crescut un 23% en només un any. Els joves també ocupen una mitja hora (28 minuts) del seu dia als videojocs, amb Roblox al capdavant. Molts d’ells compten amb xats, cosa que augmenta els riscos d’acabar contactant amb adults, tot i que el que més els agrada per parlar és Snapchat (24 minuts), que supera WhatsApp.
Al contrari que amb les xarxes, descendeix l’ús de les eines educatives online. Ho fa un 20%, de sis a cinc minuts al dia. Smartick continua sent a la que més temps dediquen els nens, tot i que experimenta una caiguda de 30 minuts al dia el 2023 a 23 minuts al dia el 2024. Per la seva banda, OpenAI guanya popularitat i es converteix en la setena pàgina web més visitada el 2024, 12 llocs més amunt que l’any anterior. També es manté l’ús de les aplicacions de vídeo online a 39 minuts al dia, amb YouTube com la plataforma favorita, amb un ús diari de 44 minuts al dia.
L’estudi revela que les xarxes socials continuen sent el passatemps favorit dels menors a Espanya i creixent. El 2024, en àmbit global, els minuts diaris van augmentar gairebé un 6%, passant de 52 a 55 minuts el dia. Dels cinc països analitzats, Espanya continua encapçalant la llista amb 67 minuts al dia, vuit minuts més que el 2023.
Tema polèmic
Notícies relacionadesEn general, els menors espanyols continuen utilitzant les pantalles una mitjana de quatre hores al dia. Ho fan, sobretot, una vegada reben el seu primer telèfon mòbil. L’edat mitjana se situa en els 12 anys, coincidint amb l’inici de l’educació secundària. No obstant, només un de cada quatre (22%) dels pares i mares creu que és una bona edat perquè els seus fills o filles tinguin el seu propi telèfon.
El treball mostra que aquest és un tema polèmic: mentre una de cada 10 famílies defensa que no haurien de tenir smartphone fins als 16 anys, un nombre similar considera que amb 11 anys ja es té un nivell de prou maduresa per tenir mòbil propi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Primeres paraules de Cristina Serra després de la seva separació de Pep Guardiola
- Les clarisses abandonaran al febrer el monestir de Pedralbes
- Última hora Un mort i un ferit crític en una explosió al port de Barcelona
- La patronal valenciana lamenta la "pèrdua significativa" del trasllat
- Tribunals Laporta es desmarca davant la jutge de l’acusació d’estafa