Educació a Catalunya

Professors de català fan una crida a no corregir la selectivitat per mostrar el seu malestar amb el Departament

Bellaterra 09/06/2015 pruebas de selectividad pruebas de acceso a la universidad pau en la escola denginyeria de la uab en la foto durante la prueba de llengua catalana foto Ferran Nadeu

Bellaterra 09/06/2015 pruebas de selectividad pruebas de acceso a la universidad pau en la escola denginyeria de la uab en la foto durante la prueba de llengua catalana foto Ferran Nadeu / Ferran Nadeu

1
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’associació de professors de català DocentsCAT, que reuneix uns 380 docents dellengua, fan una crida al conjunt del professorat de català perquè no participin en la correcció de les PAU 2025. Consideren que el Departament d’Educació i FP només els té en compte com a docents «quan els interessa», en aquest cas per corregir les proves de selectivitat, però no per consensuar els canvis que s’han introduït a l’ESO i el batxillerat. La seva principal reivindicació continua sent recuperar la tercera hora de català tant al batxillerat com a tots els cursos de l’ESO, lluita en què estan des de l’any 2008, però que cada dia que passa consideren més urgent. Les notes de català en les competències bàsiques a quart de l’ESO del 2024 van ser les més baixes des del 2016. Un descens que s’accentua cada any. L’alumnat català ha passat del 76,9 de mitjana el 2016 al 70,7 del 2024, la pitjornota de l’històric. Una baixada de resultats acadèmics que es produeix en paral·lel a l’imparable retrocés del seu ús social.

El retorn de la tercera hora, expliquen, té un doble objectiu: d’una banda, «desenvolupar amb un mínim de qualitat l’inabastable currículum de batxillerat», de l’altra, millorar el nivell acadèmic de l’alumnat en l’àmbit lingüístic i literari.

Més enllà de l’aula

Notícies relacionades

Aquest col·lectiu de docents va presentar fa un any un decàleg «de mínims» encapçalat per la recuperació de la tercera hora, en què també es demanava implementar l’ús de la llengua catalana «en la totalitat de l'àmbit educatiu» –també en monitors de menjador i extraescolars, conferenciants que ofereixen tallers…–, reforçar les aules d’acollida o consensuar «un corpus de lectures a ESO i batxillerat».  

El professorat de català –que al desembre va guanyar un primer pols al Departament aconseguint que retirés de la seva proposta de canvis al batxillerat passar les literatures de segon a primer– no és l’únic en peu de guerra contra el Departament. Els de ciències també continuen pressionant perquè la conselleria es faci enrere en la seva intenció, a requeriment del Ministeri, de fusionar les matèries científiques a primer de batxillerat.