Infraestructures
El segon gran tall de 10 mesos a l’R3 de Rodalies entre Parets i la Garriga començarà després de Sant Joan
La fase final del desdoblament de vies deixarà sense servei la línia durant 10 mesos, amb la qual cosa s’establirà un pla alternatiu per carretera molt semblant al de l’any passat
L’R3 de Rodalies afronta una dècada en «estat d’excepció»
Renfe, un polvorí públic en què els presidents amb prou feines arriben als tres anys en el càrrec
Marc Janeras: «Els gestors de Rodalies han aconseguit buidar el tren; estan desmantellant l’ús de l’R3»
El gran tall de la línia R3 de Rodalies per acabar de desdoblar les vies en el tram entre Parets i la Garriga ja té data. Començarà després de la revetlla de Sant Joan i s’allargarà durant 10 mesos, un temps en què els viatgers seran convidats a viure una mena de ‘déjà vu’, ja que disposaran d’un pla alternatiu de transports molt semblant al que ja es va planificar per al primer tall d’aquest mateix projecte, perpetrat entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024.
El Departament de Territori, Adif, Renfe i els ajuntaments implicats s’han reunit aquest dimecres a Vic. Els representants de l’Administració, tant polítics com tècnics, han posat sobre la taula el que ha de venir, mentre que els alcaldes han exhibit els seus temors i han exposat les seves reivindicacions. El bo, que l’experiència de l’any anterior permet afinar molt més. El dolent, que el tall és el doble de llarg i pot generar una desafecció general que després costarà horrors revertir. És a dir, que molta gent tornarà a passar-se al vehicle privat (individual o compartit) i després serà complicat que el tren torni seduir-los.
Els detalls de la duplicació de vies entre les dues estacions implicades, Parets i la Garriga, es van presentar el setembre del 2023. És un trajecte de 18 quilòmetres i una inversió d’uns 155 milions d’euros per a un projecte que ja al segle passat apareixia en l’agenda pública. El llavors secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores (actual conseller delegat de TMB), va explicar que l’obra estaria acabada a finals del 2025 (no podrà ser) i que implicava no només més raïls, sinó també una «modernització integral del sistema».
Tot alhora, no
Notícies relacionadesPerò es va posar pel mig el tall que continua vigent a Roda de Berà i que afecta les línies R14, R15, R16, R17 i RT2. La planificació ferroviària va saltar pels aires, ja que la prudència i la impossibilitat de desplegar tant personal no permetien tenir actius dos grans talls de Rodalies alhora. La interrupció del servei entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders va començar l’1 d’octubre i hauria d’estar resolta al març. Faltaran coses per acabar i es continuarà treballant a la zona, però els trens podran tornar a passar per la galeria que s’ha hagut de renovar completament per adaptar-la al corredor mediterrani. Per això el projecte de l’R3, que havia de continuar l’estiu del 2024, va saltar al calendari fins a mitjans del 2025.
El desdoblament entre Parets i la Garriga és una de les peces del gran puzle de millores pendents a l’R3 de Rodalies, una línia en què està previst que la doble via sigui una realitat entre Montcada i Vic (uns 60 quilòmetres) en algun moment de la pròxima dècada. Desdoblar vies és fonamental perquè aquest traçat sigui més eficient i fiable. Al disposar d’un carril i només poder creuar trens a les estacions, qualsevol incidència obliga a guillotinar tota la línia. Una simple pedra, un arbre, una pèrdua de tensió a la catenària, qualsevol avaria deixa inservible l’R3 i obliga a establir cansats serveis per carretera que han acabat esgotant els usuaris.
- Primeres paraules de Cristina Serra després de la seva separació de Pep Guardiola
- Les clarisses abandonaran al febrer el monestir de Pedralbes
- Primeres operacions policials contra els migrants
- La primera ofensiva de Trump fulmina l’herència de Biden
- El Sabadell torna la seu a Catalunya arran de la victòria d’Illa i davant l’opa del BBVA
- Detenen un home per la mort d'una dona a Sant Joan les Fonts
- Una lluita diària per superar barreres arquitectòniques a Berga
- Aritmètica parlamentària Junts votarà ‘no’ al decret que apuja les pensions i deixa el Govern en mans del PP
- Infraestructures El segon gran tall de 10 mesos a l’R3 de Rodalies entre Parets i la Garriga començarà després de Sant Joan
- Educació a Catalunya Professors de català fan una crida a no corregir la selectivitat per mostrar el seu malestar amb el Departament