Si compres per Shein, Temu o Amazon, atent a la nova estafa del paquet

La lluita contra els fraus en el comerç electrònic és una batalla constant

Diversos paquets a un centre logístic dAmazon

Diversos paquets a un centre logístic dAmazon / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Alexandra Costa

En l'era del comerç electrònic, on les compres en línia són el pa de cada dia, una nova modalitat d'estafa ha sorgit per aprofitar-se de la nostra confiança en plataformes com Shein, Temu o Amazon. Els ciberdelinqüents, cada vegada més sofisticats, han trobat una nova manera d'enganyar els consumidors a través de trucades telefòniques que simulen ser de repartidors. Aquesta tàctica, que utilitza la urgència i el factor sorpresa, està posant en perill la informació personal de molts i segrestant comptes d'aplicacions com WhatsApp.

La trucada inesperada

Tot comença amb una trucada telefònica. A l'altre costat de la línia, algú s'identifica com un repartidor de Amazon, Shein, Temu o qualsevol altra empresa de missatgeria. L'excusa és simple: tenen un paquet al teu nom que està a punt de ser lliurat. Aquest simple pretext, encara que aparentment inofensiu, és l'ham perfecte per atrapar a les víctimes desprevingudes.

Els estafadors utilitzen una tècnica coneguda com enginyeria social, que consisteix a manipular a les persones perquè revelin informació confidencial. En aquest cas, aprofiten el factor sorpresa i la urgència per crear pressió sobre la víctima. En afirmar que el paquet està en camí, però que falta una dada "clau" per a completar el lliurament, aconsegueixen que la persona actuï de manera impulsiva, sense detenir-se a analitzar la situació.

El codi "màgic"

Una de les tàctiques més utilitzades és sol·licitar un codi que envien al teu mòbil. Els estafadors asseguren que aquest codi és necessari per a confirmar el lliurament del paquet, però en realitat, aquest codi és una porta d'entrada al teu compte de WhatsApp o d'altres plataformes. Una vegada que accedeixen al teu compte, els delinqüents poden suplantar la teva identitat, contactar amb els teus amics i familiars i sol·licitar-los diners o informació personal.

Notícies relacionades

L'increment d'aquests ciberdelictes no és una coincidència. Els estafadors estan constantment adaptant les seves estratègies a les noves tendències digitals. L'auge del comerç electrònic, les aplicacions de missatgeria i la dependència dels telèfons intel·ligents han creat un terreny fèrtil per aquesta mena de fraus. A més, les filtracions massives de dades personals en internet els proporcionen la informació necessària per a personalitzar els seus atacs, fent-los molt més convincents.

Amazon, Shein, Temu

L'ús de noms coneguts com Amazon, Shein o Temu genera confiança en les víctimes. Molts de nosaltres realitzem compres habituals en aquestes plataformes, la qual cosa fa que les crides dels falsos repartidors semblin més creïbles. Aquesta familiaritat amb les marques és una eina poderosa per als estafadors, que aprofiten la confiança dels consumidors per a aconseguir el seu objectiu.