Mobilitat ferroviària
El segon gran tall a l’R3 de Rodalies, entre Mollet i la Garriga, començarà al juny
La fase final del desdoblament de vies arriba amb un any de retard i requerirà 12 mesos de treball, el doble del previst inicialment.
S’ha triat la data del 24 de juny per «afectar el mínim possible» el curs acadèmic
El bus directe Centelles-BCN iniciarà el seu recorregut a Vic i se solaparà amb l’e12
El gran tall de la línia R3 de Rodalies per acabar de desdoblar les vies en el tram entre Parets del Vallès i la Garriga ja té data. Començarà després de Sant Joan (24 de juny), anirà de Mollet-Santa Rosa a la Garriga i durarà 12 mesos, el doble del previst inicialment, temps en què els viatgers viuran una mena de déjà vu, ja que disposaran d’un pla alternatiu de transports molt semblant al que es va planificar per al primer tall executat entre octubre del 2023 i febrer del 2024. Tot això passarà, a més, un any més tard del previst, un retard que s’explica pel desig que aquesta reforma no coincideixi amb el tall que des d’octubre fins al març afecta les línies del sud per les obres al túnel de Roda de Berà, que han deixat sense servei ferroviari la línia entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
El Departament de Territori, Adif, Renfe, els ajuntaments implicats i la plataforma d’usuaris de l’’R3 es van reunir ahir a Vic. Que s’hagin vist les cares cinc mesos abans de l’inici de les obres és una bona notícia i una novetat. Per al primer tall, els afectats van ser informats poques setmanes abans que s’interrompés el servei, cosa que no va ajudar precisament a la concòrdia entre les parts.
Els representants de l’Administració, tant polítics com tècnics, van posar sobre la taula el que vindrà, mentre que els alcaldes i els viatgers van exhibir els seus temors i van exposar les seves reivindicacions. La part positiva és que l’experiència de l’any passat permet afinar molt més. La dolenta és que el tall és el doble de llarg del que es preveia i pot generar una desafecció que després costarà molt revertir. És a dir, molta gent tornarà a passar-se al vehicle privat (individual o compartit) i després serà complicat que el tren torni a seduir-los.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat del Govern, va assenyalar que l’elecció de la revetlla de Sant Joan com a data d’inici del tall respon a la voluntat d’"afectar el mínim possible l’àmbit acadèmic". Sobre els 12 mesos de tall, va indicar que hi ha "serveis afectats que s’han detectat més tard". És com reformar el lavabo de casa: preveuen cinc setmanes i triguen tres mesos, ien aquest cas hi ha prop de 12.000 ciutadans a qui els quedarà afectada la seva mobilitat diària. "En qualsevol cas –va sostenir la responsable del Govern–, treballarem perquè, en la mesura possible, puguem rebaixar aquest termini".
Les novetats
Es van anunciar un parell de novetats importants respecte al primer tall. Per una qüestió de logística, d’estacionament dels autocars, el servei de l’R3 quedarà interromput a partir de l’estació de Mollet-Santa Rosa i no a Parets, on unes obres a l’estació no permeten utilitzar la zona que sí que es va habilitar fa un any perquè els autobusos poguessin operar. Cap al nord, la línia continuarà operant fins a la Tor de Querol des de la Garriga.
També està previst que el bus directe Centelles-Barcelona iniciï el recorregut a Vic, de manera que se solaparà amb la línia interurbana e12, operada per Sagalés. Es produirà una situació peculiar, perquè mentre els usuaris amb abonament gratuït de tren (viatgers recurrent) no pagaran res per pujar a aquest bus de Renfe, els que vagin en el servei regular sí que hauran d’abonar el preu del bitllet.
I, és clar, feta la llei, feta la trampa: s’haurà de veure quants habituals de l’e12 es treuen el títol bonificat de Rodalies per estalviar-se diners al mes. Hauran de tenir en compte dos hàndicaps: la parada intermèdia a Centelles i l’estació final, que està prevista a Fabra i Puig, no al centre de la capital catalana, com garanteix Sagalés.
Meritxell Budó, alcaldessa de la Garriga, ja intuïa que els terminis de les obres s’allargarien i va reclamar a Adif que expliqui "molt bé i molt clar" a la ciutadania les raons de la demora. "No s’entén que, si una empresa va guanyar un concurs públic i es va comprometre a tenir-ho tot a punt en sis mesos, ara ens digui que serà un any". Marc Janeras, portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, va sortir de la reunió amb un punt d’estupefacció després de conèixer els terminis. "El pla de Rodalies deia que cal posar el viatger al centre de les decisions, i ara ens diuen que el tall que havia de ser de sis mesos serà d’un any. Ens sembla inacceptable".
Celebra que se’ls hagi informat amb temps, però no arriba a entendre què ha fet Adif tots aquests mesos: "Tenim la sensació que s’ha perdut un any. No fer coincidir [les obres] amb el tema de Roda de Berà és comprensible, però hi ha molts elements en estacions o passos inferiors que es podien haver avançat mentre els trens circulaven, i no s’ha fet pràcticament res. El ritme caribeny de les obres no s’entén".
Desapareguts
En el mateix sentit s’expressa Budó, que es queixa que Adif va marxar "deixant molts projectes potes enlaire que es podrien haver executat en aquests mesos" sense que afectés el servei de Rodalies. "En la reunió ens han dit que era per falta de subministrament de materials, però és incomprensible que literalment desapareguessin de les vies i de les estacions d’un dia per l’altre".
Notícies relacionadesSense dades que ho corroborin, Janeras expressa una sensació compartida entre els viatgers habituals de l’R3. Coincideixen que es veu menys gent que abans als vagons, que molts dels que anaven amb tren han llançat la tovallola i s’han passat al cotxe. El desdoblament entre Parets i la Garriga (18 quilòmetres i una inversió de 155 milions d’euros) serà una realitat a l’estiu del 2026, però encara falta més d’una dècada perquè la línia estigui totalment reformada, com està previst, entre Montcada i Vic
"L’escenari d’haver d’esperar 10 anys per arreglar la situació és desolador", comparteix el portaveu dels viatgers. Desolador però inevitable i necessari. El desdoblament és una de les peces del gran trencaclosques de millores pendents en l’R3 de Rodalies. Desdoblar vies és fonamental perquè el traçat sigui més eficient i fiable.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Educació a Catalunya Professors de català fan una crida a no corregir la selectivitat per mostrar el seu malestar amb el Departament
- Les clarisses abandonaran al febrer el monestir de Pedralbes
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- Després dels decrets rebutjats al Congrés El PSC acusa Junts d’haver clavat un «cop de mall» a 1,2 milions de pensionistes de la mà del PP i Vox
- Mercat laboral Treball rebutja la proposta de la CEOE d’apujar el salari mínim un 3%
- Selecció de personal Multa a Glovo per indagar en les entrevistes sobre la identitat de gènere
- Alimentació El Govern preveu per a aquest any la llei que vetllarà pels aliments de proximitat
- Sector financer Reafirmació territorial davant l’opa
- Sector financer El Sabadell obre la porta al retorn de més empreses després del procés