Les noves tarifes de transport a BCN no s’aplicaran fins al febrer
El Govern pagarà les bonificacions dels bitllets fins al 22 de gener, però l’ATM haurà de fer-se càrrec del 30% derogat per l’Estat fins que entrin en vigor els nous preus, cosa que suposarà uns cinc milions d’euros.
Compra de bitllets als terminals de l’estació de Sants, ahir. | MARC ASENSIO CLUPÉS
Els autònoms saben bé el que és pagar l’IVA d’una factura no cobrada. I els pares que compren un regal col·lectiu d’aniversari han passat per aquell moment d’avançar els diners i esperar que la resta de famílies abonin la seva part. Gastar per avançat té un plus de risc, de no saber, de donar per descomptat, de tenir fe. I de patir. Així viu aquests dies l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), esperant que el Govern de Pedro Sánchez es digni a aportar el 30% de subvenció a determinats abonaments de transport públic a què es va comprometre. I així serà: malgrat que el decret que regula aquestes ajudes va ser tombat dimecres al Congrés dels Diputats, fonts del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible confirmen a aquest diari que posaran sobre la taula la seva part corresponent fins al 22 de gener, dia en què la Cambra baixa va tombar el pla. Anar més enllà seria il·legal.
A partir d’aquesta data, tenint en compte que la tarifa continua sent la mateixa, l’ATM s’haurà de fer càrrec d’aquest 30% derogat per l’Estat fins que entrin en vigor els nous preus –cosa que suposarà uns cinc milions d’euros–. De fet, avui el consell d’administració de l’entitat es reuneix d’urgència per poder aprovar les noves tarifes, que haurien d’entrar en vigor la segona setmana de febrer.
Es donava per garantit, però el bloqueig polític de Junts i el PP ha estampat contra un mur el decret òmnibus que donava continuïtat a les ajudes a la mobilitat compartida. Al ser un decret llei, el Govern el va poder desplegar després d’aprovar-lo abans de Nadal, però el Congrés tenia altres plans i ahir el BOE va haver de donar compte de la derogació d’aquestes bonificacions. Hauran sigut 22 dies de plàcet, i si es prenen com a base els 120 milions d’euros que l’Estat va destinar el 2024 per pagar aquestes ajudes a Catalunya, l’ATM, que sens dubte destaparà un bon escumós al llegir aquestes línies, hauria de rebre uns set milions d’euros.
El ‘percentatge català’
Surten a raó de 329.000 euros diaris, una quantitat que, fins que no canviïn les tarifes, haurà de ser assumida a partir d’ara per les administracions catalanes, que a través de l’ATM compensaven aquest 30% amb un 20% extra i així arribaven al 50% de rebaixa en la T-usual i la T-jove. Si no hi ha més sorpreses, l’actualització dels preus només contemplarà el percentatge català, que es mantindrà almenys durant el primer semestre.
El consell d’administració de l’ATM té previst reunir-se avui de manera extraordinària per mirar de posar ordre en una barrabassada que ha posat potes enlaire la gestió del transport públic. El que està en els llimbs són aquests dos títols integrats, de llarg els més utilitzats a tota la xarxa, ja que concentren el 71% de les validacions diàries.
L’escenari està clar, però reorganitzar el tauler de joc serà un merder. El que se sap és que els títols bonificats passaran a tenir una reducció de només el 20% que sortirà de les arques dels socis de l’ATM: Govern (51%), Ajuntament de Barcelona (25%) i Àrea Metropolitana de Barcelona (24%).
Sense resurrecció a Rodalies
És a dir, la T-usual d’una zona passarà de 22 euros a 35,20 euros, i la T-jove, de 44 a 70,40 euros. La resta d’abonaments no esquitxats per les ajudes (T-casual, T-familiar, T-dia o bitllet senzill) es quedaran com estan, amb els preus que van entrar en vigor el 15 de gener després d’una pujada mitjana respecte a 2024 del 3%. El que no està previst és ressuscitar l’abonament gratuït per als viatgers recurrents de Rodalies que corria 100% a càrrec de l’Estat. Cau també amb la derogació del decret llei, així que ahir ja no estava a la venda, però els que el tinguin en vigor poden utilitzar-lo fins al pròxim 30 d’abril.
Tot això no passarà d’un dia per a l’altre. Fonts coneixedores de la cosa pública avancen a aquest diari que seran necessàries almenys dues setmanes per poder modificar les màquines de venda de bitllets, la cartelleria i el software de les aplicacions de mòbil que s’utilitzen per a la gestió i recàrrega dels títols de transport.
Notícies relacionadesD’aquesta manera, les tarifes actuals es mantindran, més o menys, fins a la segona setmana de febrer. Fins aleshores hauran passat uns 16 dies des del knock out a la rebaixa estatal, i, aplicant la xifra de cost diari abans esmentada, l’ATM haurà de desemborsar una mica més de cinc milions d’euros que no estaven previstos i que en circumstàncies normals aportaria el Govern. És una petita fortuna, però millor cinc que els 12 milions acumulats des de l’1 de gener.
L’ATM, a més d’actualitzar la tarifa, haurà d’establir les noves caducitats dels títols en vigor per evitar la compra massiva d’abonaments que ara encara estan a meitat de preu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Si compres per Shein, Temu o Amazon, atent a la nova estafa del paquet
- El futur del Màgic Badalona està pendent de dos tràmits judicials
- 11 de mayo ¿En qué estadio se jugará el Barça-Madrid? Podría no ser ni el Camp Nou ni Montjuïc
- El Barça s’enriqueix
- Quinze mercats de BCN vendran productes frescos per internet