Transport públic, Ajudes del 20%

La T-usual costarà 35,25 euros amb les noves tarifes del 10 de febrer

Els preus seran vigents fins al 30 de juny, moment en què l’ATM haurà de decidir si elimina, manté o reforça el 20% de subvenció que aporta als abonaments. El 30% de bonificació estatal, de moment, desapareix.

La T-usual costarà 35,25 euros amb les noves tarifes del 10 de febrer
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es va reunir d’urgència ahir per decidir les noves tarifes que entraran en vigor en l’àmbit de Barcelona, tal com els va avançar aquest diari, la segona setmana del mes que ve, és a dir, el dilluns 10 de febrer. Cau el 30% de bonificació estatal que s’aplicava a la T-usual, la T-jove i els títols de famílies nombroses i monoparentals, però es manté el 20% que aportava la mateixa ATM. La resta d’abonaments queden exactament igual que ara al no tenir cap bonificació.

La derogació del reial decret llei que entre altres coses regulava les ajudes del Govern central al transport públic ha obligat a reorganitzar els preus que mantenien les ajudes que van començar a aplicar-se el setembre del 2022. El bloqueig del PP i Junts va tombar dimecres al Congrés dels Diputats el text aprovat pocs dies abans de Nadal que donava continuïtat a les rebaixes i que ha pogut aplicar-se durant els primers 22 dies de l’any.

Això implicava una bonificació del 30%, a la qual cal afegir el 20% extra de l’ATM (Govern, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona) i que sí que es mantindrà. És a dir, que a partir del 10 de febrer es queda aquest 20% sobre la tarifa original en els abonaments que estaven subvencionats. Això no s’aplica, per exemple, a la T-casual, la T-dia, la T-familiar o la T-grup, que seguiran amb el mateix preu.

Nova expiració

Els preus aprovats ahir seran vigents fins al 30 de juny, quan l’ATM valorarà la continuïtat, eliminació o fins i tot reforç de les ajudes. Al principi, si tot hagués sortit com estava previst, el Govern va prometre que des de juliol i fins al 2026, es faria càrrec del 50% de bonificació, ja que l’Estat només assegurava el seu 30% els sis primers mesos. Amb la caiguda de l’ajuda estatal, cal veure quina estratègia segueix la Generalitat en el segon semestre.

El canvi de tarifes porta sota el braç noves caducitats dels diferents títols de transport. Els abonaments amb tarifes del 2024 comprats abans del 15 de gener d’aquest any mantenen el seu final anunciat per al 28 febrer per als multiviatges i mensuals, i per al 30 d’abril en el cas dels trimestrals. Els títols amb bonificació comprats entre el 15 de gener i el 9 de febrer caducaran el 16 de març en el cas dels multiviatges i mensuals, i el 16 de maig per als trimestrals. Tots els títols sense estrenar i adquirits abans del 10 de febrer amb preus del 2024 o del 2025 es podran canviar per abonaments amb les noves tarifes, pagant la diferència de preu. Aquest tràmit es podrà realitzar fins al 30 de juny.

El que més perjudicat surt d’aquesta crisi política que ha derivat en el final de les ajudes estatals és l’abonament gratuït recurrent de Rodalies. Aquest títol ja no podia adquirir-se dijous a primera hora després que el BOE publiqués la derogació del decret llei, amb la qual cosa ja no està disponible. Els que l’hagin obtingut abans del 23 de gener sí que podran utilitzar-lo fins al 30 d’abril. ¿Són ja definitives aquestes tarifes, com a mínim, fins al 30 de juny? En vista del que està passant a la Cambra baixa, ni de bon tros, ja que el Govern de Pedro Sánchez continua pressionant Junts perquè marxi del vaixell que comparteix amb el PP i Vox en contra del decret que, a més de les bonificacions al transport públic, incloïa la revalorització de les pensions i ajudes als afectats per la dana de València. Si es recupera l’acord que al desembre es donava per descomptat i es reactiven les bonificacions estatales, l’ATM hauria de tornar a aprovar les tarifes que ja van entrar en vigor el 15 de gener. També es recuperaria l’abonament gratuït de Rodalies.

Notícies relacionades

No s’hauria d’ajornar gaire més de mitjans de febrer, ja que el desig inicial del Govern era tancar l’aixeta universal de les ajudes al juny per donar pas a un nou sistema de tarifes socials, amb rebaixes per a col·lectius concrets, com els joves. Amb l’horitzó del 2026, quan s’espera que es desplegui el bitllet únic a tot Espanya que fa setmanes va prometre el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente.

Segona corona

Els municipis de la segona corona de Barcelona mantindran el seu 20% d’ajudes als abonaments del transport públic encara que decaigui el 30% que aportava des de la pandèmia el Govern espanyol.«Els municipis de l’Arc Metropolità han decidit seguir la línia de l’ATM de mantenir els percentatges de bonificació del transport integrat que corresponen als ens locals», van anunciar ahir. «Es mantindran el 20% de les bonificacions, per promoure així la mobilitat sostenible», van afegir per reblar que «els títols actuals segueixen vigents fins a la seva caducitat».