Canvi d’hàbits ciutadans

L’OCDE insta a reduir l’ús del cotxe privat a Catalunya

Un informe, elaborat juntament amb la Generalitat, enumera les mesures polítiques que tendeixen a impulsar la mobilitat sostenible al territori català per millorar el transport públic.

L’OCDE insta a reduir l’ús del cotxe privat a Catalunya
2
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

Transformar el sistema de transport públic terrestre a Catalunya per acostar-se tant com es pugui a la petjada de carboni zero (és a dir, a les mínimes emissions possibles de gasos amb efecte hivernacle) i aconseguir-ho a través del canvi d’hàbits del ciutadà. Aquesta és l’aposta més destacada per una mobilitat sostenible que s’obté de l’informe Transforming Catalonia’s mobility system for net zero, elaborat per l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, que es va presentar ahir a l’auditori del Districte Administratiu de la Generalitat a Barcelona.

Per apuntalar la renovació en les rutines de transport, l’OCDE proposa un paquet de mesures que abordin, d’una banda, l’ampliació de les opcions de transport sostenible i, de l’altra, la reducció de l’atractiu del vehicle privat. Defensen que cal crear un full de ruta que involucri tant la Generalitat «com les administracions locals, en coordinació amb l’Estat i altres comunitats autònomes».

La recepta passa per una «reassignació de l’espai públic» que desplaci el cotxe del centre i reforci la intermodalitat a través de mètodes de transport «actius i compartits». «Ja ho estem fent, però s’ha d’actuar de manera més intensa i amb un enfocament global», va declarar el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, acompanyat del director general d’Activitat Econòmica, Víctor Soria, i dues de les autores de l’informe, Mariana Mirabile i Elisa Lanzi. L’estudi és resultat del conveni firmat entre les dues administracions el 2023.

«Les polítiques en matèria de transport han pretès històricament acabar amb les congestions de trànsit, i això ha portat a un esforç de les administracions per ampliar les infraestructures –va afirmar Mirabile–, la qual cosa ha acabat comportant encara més congestions i l’expansió urbana al voltant d’aquestes vies». Tot això, afegeix, explica l’actual sistema de transport, basat en l’ús del cotxe. Per sortir del bucle, advoca per polítiques que redistribueixin l’espai públic, que portin a l’«evaporació» del trànsit privat i «incitin a un canvi modal ràpid com el que hi ha hagut a París».

Aparcament i bicicletes

Notícies relacionades

L’estudi també apunta a la necessitat d’augmentar les inversions en «infraestructures de ciclisme i micromobilitat en col·laboració amb el sector privat», i també en aparcament i emmagatzematge de bicicletes a les principals estacions de tren i autobusos. En aquest sentit, Nadal va esmentar la «voluntat» de la Generalitat de «construir 45 aparcaments segurs de bicicletes en estacions de tren», el primer a Vilafranca del Penedès.

La idea passa per posar-ho més fàcil al ciutadà perquè no surti de casa amb el cotxe. D’aquesta manera, afegeixen l’ampliació de la T-mobilitat per «integrar serveis privats de micromobilitat i permetre als usuaris pagar múltiples mitjans de transport amb un únic compte i targeta». Aquestes mesures s’haurien de complementar, assenyalen, amb la creació i consolidació de zones de baixes emissions, la integració de tarifes i la millora en la qualitat del transport públic.