Medi ambient
La reducció d’emissions de CO2 a Catalunya es va estancar el 2024
El descens l’any passat va ser només d’un 0,9%, davant el 5,4% del 2023. Un informe destaca la falta de millores en el transport com a principal escull per aconseguir cotes més ambicioses.
La corba catalana d’emissions de gasos amb efecte hivernacle està baixant a un ritme molt menor del previst i, segons adverteix l’última anàlisi del Monitor Públic d’Emissions de Catalunya, els esforços realitzats fins ara "queden curts" en comparació amb els objectius climàtics internacionals per evitar un escalfament global extrem i evitar els pitjors escenaris de la crisi climàtica. En un informe publicat avui, un panel de científics independents indiquen que el 2024 les emissions catalanes només es van reduir un 0,9% davant el descens del 5,4% registrat un any abans, el 2023. "Encara estem molt lluny de poder arribar als objectius climàtics reclamats per la comunitat científica i pactats en l’Acord de París", constata l’anàlisi.
Catalunya es va proposar reduir emissions a la meitat per al 2030 i arribar a la neutralitat el 2050. Fins ara només s’ha aconseguit un terç del primer objectiu (l’equivalent a una reducció del 33% respecte als nivells del 2005). Segons calculen els experts del Monitor Públic d’Emissions de Catalunya, per complir aquesta promesa climàtica en els pròxims cinc anys les emissions haurien de baixar una mitjana anual del 4,5%. El descens més dràstic es va produir el 2020, arran de la pandèmia de la covid, quan la corba va caure un 9% respecte a l’any anterior. En els anys posteriors es van produir dos repunts consecutius i no va ser fins l’any passat que es va tornar a observar una baixada.
Desplegament de renovables
L’informe, liderat per especialistes com la investigadora Marta Torres, de l’Institut de Desenvolupament Sostenible i Relacions Internacionals (IDDRI), afirma que el gran escull per aconseguir baixades encara més ambicioses i consistents d’emissions és el sector del transport. Aquest àmbit per si suposa el 32% de les emissions generades al territori i, segons les anàlisis, és pràcticament l’únic que no només no ha reduït l’empremta de carboni en els últims anys, sinó que es continua mantenint en valors cada vegada més alts. Actualment, s’estima que el consum de gasolina dels cotxes, motos i altres vehicles se situa en unes 4,4 milions de tones a l’any i que genera l’equivalent a un terç de les emissions totals generades a Catalunya. Sí que s’observen, però, senyals de millora en altres àmbits com, per exemple, la indústria, on les emissions han arribat a baixar fins a un 15% en els últims anys, i en el sector energètic, que ja fa almenys dos exercicis que experimenta una reducció consistent de la seva empremta de carboni. En els dos casos, els experts apunten que la disminució de les emissions d’aquests sectors s’explica, d’una banda, per la reducció de l’ús de gas natural i, d’altra banda, pel desplegament de les energies renovables, que han passat del 15,7% al 18,8% l’últim any.
Segons defensen els impulsors d’aquesta anàlisi, les dades recollides en aquest últim balanç demostren fins a quin punt "és urgent adoptar mesures transformadores", especialment en els sectors que encara no han realitzat canvis estructurals, com el transport. "Necessitem un full de ruta clar i objectius concrets sectorials i monitorizables", afirma Torres, que també argumenta que "l’estancament detectat el 2024 apunta que encara no hem generat una dinàmica suficient per arribar als objectius climàtics". En aquests moments, el Govern d’Illa ja està treballant en un nou objectiu de reducció d’emissions i en un pressupost de carboni propi.
Notícies relacionadesFonts del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica consultades remarquen que aquest informe està basat en estimacions i, per tant, prefereixen no fer-ne una valoració. Destaquen que el Govern treballa amb dades pròpies i aplicades en barems internacionals. L’última informació oficial disponible sobre les emissions a Catalunya és de l’any 2022. Ara s’estan ultimant ja les del 2023 per publicar-les.
Sobre les emissions que provoca el sector dels transports, cal esmentar que el 2028 s’acabaran les concessions de transport interurbà de viatgers i es realitzarà un nou concurs. Serà en aquell moment quan l’Executiu català posarà sobre la taula una forta aposta per aconseguir la descarbonització en aquest sector. Més enllà del transport de passatgers i mercaderies, el Govern ja ha deixat clar que el veto als cotxes amb etiqueta B a les zones de baixes emissions entrarà en vigor a partir de gener de l’any 2026. Aquesta mesura forma part del pla per millorar la qualitat de l’aire que la Generalitat ja té aprovat. A banda d’això, el balanç d’emissions de Catalunya va en la mateixa línia del que s’observa, per exemple, a escala estatal. Diversos estudis independents assenyalen que les emissions van baixar un 7,6% el 2023 i que van repuntar un 1% el 2024.
- Gent Gerard Piqué abandona Catalunya: Clara Chía, afectada
- A L’AUDIÈNCIA DE MADRID Absolt de violació malgrat que la dona havia sigut drogada i «no era conscient» d’estar tenint sexe
- 5.337 persones es queden sense plaça en els cursos públics de català
- Mobilitat La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona
-
Contingut ofert per
- LA DEMANDA BLAUGRANA El Barça demana seguir a Montjuïc fins al 20 de maig i jugar el clàssic contra el Madrid allà
- La pandèmia de l’hivern La grip repunta a Catalunya i la seva incidència ja és més gran que en l’època precovid
- Alícia Romero El Govern defensa la continuïtat del Hard Rock després de la supressió dels seus beneficis fiscals
- L’edifici Garbí Vall d’Hebron reconverteix un espai destinat a la covid en consultes per a l’Alzheimer i el Parkinson: «Els casos es doblaran»
- Accident d’avió Jon Maravilla, el patinador que es va salvar de l’accident d’avió de Washington perquè no van deixar embarcar el seu gos