Sinistralitat
Una carretera gironina té el tram viari amb més probabilitat de patir un accident greu o mortal d'Espanya
A més, l'estudi del RACC, ha assenyalat quina és la carretera més perillosa de tota la xarxa viària d'Espanya

Punto de la carretera N-420 en el que se ha producido el siniestro /
L'N-260, a Girona, és el tram de carretera de la Xarxa de Carreteres de l'Estat en què els conductors tenen major probabilitat de patir un accident greu o mortal d'acord amb la 21ena edició de l'estudi iRAP del RACC i que correspon al trienni 2021-2023. L'informe ha analitzat un total de 3.526 quilòmetres de trams de vies de titularitat del Ministeri de Foment que representen 25.743 quilòmetres. Els resultats han mostrat que l'11% dels quilòmetres de la xarxa presenten un risc "elevat" o "molt elevat" de patir un accident greu o mortal. Alhora, han indicat que hi ha tretze vies que concentren el 52% del total de quilòmetres de risc. L'estudi ha assenyalat que l'N-420 entre Tarragona i Córdoba és la via més perillosa de l'Estat.
L’informe que s’ha donat a conèixer aquest dijous, identifica els trams de carretera amb més risc d'accidentalitat greu o mortal en funció de la quantitat de vehicles que hi circulen, així com els trams amb més concentració d’accidents.
En total s'han analitzat 3.526 trams de la Xarxa de Carreteres de l’Estat, que representen 25.743 quilòmetres. Aquestes vies suposen el 16% de longitud de carreteres espanyoles i canalitzen el 53% del trànsit total.
Per elaborar el treball s'han tingut en compte un total de 3.510 accidents amb resultat de víctimes mortals o ferits greus ocorreguts en aquestes carreteres en el trienni considerat 2021-2023. Un total de 1.133 van ser accidents mortals amb un saldo de 1.257 persones mortes i 2.377 van ser accidents greus un saldo de 3.137 persones ferides de gravetat.
A més, a l'edició d'enguany s'ha revisat la tramificació (s'ha passat de 1.395 a 3.526 trams), per aquest motiu, el RACC ha avisat que els resultats no són directament comparables amb els d'edicions anteriors.
Els resultats han mostrat que l'11% dels quilòmetres de la xarxa de carreteres de l’estat presenten un risc “elevat” o “molt elevat” per als conductors de patir un accident greu o mortal.
Pel que fa a l'índex de risc en el conjunt de la xarxa, el document ha assenyalat que s’ha reduït entre el 2010 i el 2023, passant de 15,3 a 6,1 a les vies d'alta capacitat (-60%) i de 47,7 a 24,4 a les carreteres convencionals (-49%). Amb tot, els responsables de l’estudi han advertit que aquest índex és quatre vegades superior a les vies convencionals que a les d'alta capacitat.
Les carreteres més perilloses
Castella i Lleó és la comunitat que registra una quantitat més gran de quilòmetres de la xarxa que discorre pel seu territori amb risc "elevat" o "molt elevat", amb 751 quilòmetres. La segueix Aragó, amb 490; Castella la Manxa, amb 370; Andalusia, amb 242; i Catalunya amb 235.
D’acord amb l’informe, hi ha 101 carreteres de la xarxa que contenen almenys un tram de risc "elevat" o "molt elevat". A més, n’hi ha tretze que concentren el 52% del total de quilòmetres de risc "elevat" i "molt elevat", que es registren en tan sols 1.487 quilòmetres. Es tracta en tots els casos de vies convencionals, i set repeteixen en aquesta llista respecte a l'edició anterior. La carretera N-420 (de Tarragona a Còrdova), encapçala el rànquing, seguida de l'N-630 (Ruta de la Plata) i de l'N-260 (Eix Pirinenc).
Per trams, el que acumula més probabilitat per a un conductor de patir un accident greu o mortal es troba a l’N-260 a Girona. Es dona la circumstància que tots aquests trams corresponen a carreteres convencionals, de calçada única i amb un carril per sentit de circulació. En aquest llistat també hi ha l’N-340 a Tarragona, concretament el tram en què finalitza la concessió, a Mont-roig del Camp.
Evolució del trànsit i de la sinistralitat
L’estudi ha apuntat que un cop recuperada la mobilitat després de la pandèmia, l'accidentalitat greu ha anat disminuint suaument, cosa que ha facilitat la disminució progressiva del risc. Amb tot, la sinistralitat severa ha recuperat els nivells prepandèmics, d'una manera més acusada a les carreteres convencionals que a les vies d'alta capacitat.
Notícies relacionadesDurant el 2023 en totes les tipologies de via es van superar les xifres de víctimes mortals registrades el 2019, i es va produir un increment global del 4,2%. El nombre més gran de morts va registrar-se a les vies convencionals (943), seguides per les autovies (253) i autopistes (92).
Aquestes dades, ha conclòs l’informe, posen de manifest la dificultat d'assolir l'objectiu de reduir un 50% el nombre de víctimes mortals a causa d’accident de trànsit per a l'any 2030.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Menjadors escolars El Govern central prohibeix la brioixeria industrial a les escoles i augmenta el consum de peixos, verdures i cereals integrals
- El Parlament resoldrà si Orriols va vulnerar el codi de conducta per dir que Driouech "normalitza la misogínia" pel vel
- Reunió del Govern Dimiteix el delegat a Perpinyà que va qüestionar el terme ‘Catalunya Nord’ i el rellevarà un exalcalde de Junts