CONTEXT
Cànnabis i adolescència
L’abordatge d’aquests problemes exigeix desprendre’s de posicionaments preestablerts

Com sempre, la pregunta és "¿per què?". Segons l’enquesta Estudis sobre l’ús de drogues en ensenyaments secundaris a Espanya, aproximadament un 15% dels adolescents d’entre 14 i 18 anys són consumidors habituals de cànnabis. A Catalunya aquest percentatge està entorn del 23%. ¿Què impulsa aquest 15% a convertir-se en potencials addictes al cànnabis, i no el 85% restant? Gran part dels especialistes estan d’acord en la idea que les causes socials i d’entorn tenen molt més pes (60-80%) que les causes biològiques i genètiques (20-40%). Una de les característiques de l’adolescència és que es tracta d’un període vital de descobriment i experimentació. Si a això afegim un component de desafiament cap a la societat i una percepció de baix risc, i la pressió social dels companys i l’entorn, ja tenim el còctel ideal per facilitar-ne el consum. Aproximadament, un 30% dels adolescents han tastat el cànnabis alguna vegada. D’altra banda, s’admet que en certs casos d’adolescents consumidors habituals, concretament entre un 20 i 40%, a aquests factors socials esmentats s’hi poden afegir causes biològiques i genètiques de dèficit de determinats neurotransmissors en les quals el cànnabis pot funcionar com un element compensatori comparable a l’efecte de la insulina sobre la diabetis.
Com sempre, és millor prevenir que curar.
Això exigeix una acció integral sobre la persona, l’entorn i el marc legal. La primera eina de la prevenció consisteix en la informació sobre les característiques i els riscos de l’addicció, plantejada de tal manera que sigui capaç de despertar l’interès del receptor; a partir d’aquí, pretenem modificar les actituds respecte del cànnabis generant motivacions que facilitin el canvi de conducta. Si aquest canvi és viscut positivament pel receptor, assolirem el nostre objectiu, evitar el consum de cànnabis.
Notícies relacionadesMonique Begin, exministra de Salut del Canadà, va deixar escrit: "Quin sentit té curar les persones i retornar-les a les condicions que les emmalaltien?". L’anàlisi i intervenció en l’entorn familiar, social i de lleure són essencials, ja que possibiliten els canvis conductuals necessaris per trencar la dinàmica favorable al consum.
Finalment, el marc legal. Allò que no s’amaga és més difícil de conèixer i resoldre. La legalització i regulació del consum i venda de cànnabis, que no la lliure venda, són eines imprescindibles per evitar la clandestinitat i el context delictiu, i garantir els nivells de principis actius presents en el cànnabis que s’hagi de consumir i les condicions per dispensar-lo i consumir-lo d’una manera més segura. L’abordatge d’aquest tipus de problemes exigeix desprendre’s d’hipocresies i de posicionaments ideològics preestablerts, i buscar el coneixement científic i l’empatia amb el problema i els seus afectats.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Setmana Santa Els Bombers encadenen 13 rescats a la muntanya en poc més de 24 hores