Barcelona sobre rodes
La ciutat és un aparcament descontrolat, amb bicis de colors lligades i abandonades

F a anys que vaig tirar la tovallola amb la bicicleta pròpia. Hi va haver un temps que tenia clar que, quan m’independitzés, el meu vehicle seria la bicicleta, perquè soc ecologista i responsable. Però no visc a Holanda, visc a Barcelona, i amb el temps vaig anar canviant d’idea. En ciutats civilitzades com Amsterdam o Berlín, no és que hi hagi bicicletes per a turistes ni que la gent llogui més o menys: és que tothom té la seva i les ciutats estan preparades perquè tot flueixi amb amabilitat i educació. Perquè parlem de països cívics, on la gent aparca on toca i respecta les normes. Però, per alguna estranya raó, quan aquesta mateixa gent ve a la nostra ciutat, es comporta d’una altra manera. És una cosa que sempre m’ha sorprès. Penso: "Em jugo una mà que al teu país no et tires pels balcons dels hotels a les piscines, però quan vens aquí sí que ho fas, ¿veritat? Doncs el mateix passa amb les bicicletes. Respecto zero".
Vaig ser usuària de bicicleta durant molts anys. Vaig tenir dues bicis pròpies, però me les van robar. Després em vaig passar a la bicicleta elèctrica pensant que seria la solució, però m’esllomava cada vegada que la pujava i la baixava a casa. Un dia la vaig deixar al carrer i la vaig perdre per sempre. Vaig provar el Bicing i el vaig acabar abandonant també. El dia que tenies pressa, no hi havia bicis. Quan s’espatllaven, trigaven vuit milions d’anys a contestar-te al telèfon i et quedaves tirada al mig del carrer. Ho vaig tornar a intentar quan van aparèixer les bicis elèctriques, però la majoria no funcionaven i se’m crispaven els nervis a les pujades. Al final, vaig optar per la moto elèctrica. Jo, que tota la vida he sigut antimotos, ara vaig per la ciutat amb la meva, més feliç que un anís, veient com les bicis campen al seu aire, se salten els semàfors i passen de tot. El món de la bici és així: ¡lliure! Barcelona ha apostat per la mobilitat sostenible, i el Bicing ha sigut una alternativa mig raonable per als residents. Però, ¿què passa amb els turistes? Doncs que no tenen accés al Bicing. Un greu error des del meu punt de vista. Perquè el turista ha d’optar entre un munt d’ofertes de lloguer amb diferents normes de funcionament, preus abusius i sense ancoratges fixos. ¿Resultat? Que Barcelona s’està convertint en un aparcament descontrolat, amb bicis de colors lligades i abandonades per tota la ciutat, cosa que dificulta la convivència amb vianants i altres usuaris de la via pública. Amb una ciutat que ja lluita per ordenar els patinets i altres elements de mobilitat personal, només ens faltaven les bicis turístiques.
Així que aquí ens teniu, vivint en una ciutat que sembla un videojoc sense normes. Amb turistes desorientats intentant desxifrar apps en set idiomes, patinets al seu aire, carrils bici que desapareixen sense previ avís i zones per als vianants convertides en carrils de càrrega i descàrrega. Mentrestant, jo segueixo amb la meva moto, esquivant obstacles, superant nivells i pensant que, al final, la veritable mobilitat sostenible a Barcelona és la de qui aconsegueix arribar al seu destí sense perdre els nervis.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Contingut en català Neixen els Premis CRIT per reconèixer als creadors de contingut en llengua catalana a l’entorn digital
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Guerra comercial El Govern central aprova un tram de 1.000 milions d’avals de l’ICO per a empreses afectades pels aranzels de Trump
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja